Πέμπτη 22 Μαρτίου 2012

Καίγομαι και Σιγολιώνω


Γράφει η Άννα Μαρία

Λίγο καιρό πριν. Ίσως και χρόνια. Αύγουστος.

Ήταν στα Ζαγοροχώρια στους Ασπραγγέλους (η σλαβική ονομασία που χρησιμοποιείται από τους ντόπιους ακόμα και σήμερα, είναι «Ντοβράς») ζώντας διακοπές όχι συνηθισμένες.

Ένα πανηγύρι που θέλησα να πάω για την εμπειρία. Δεν είχα πάει άλλωστε ποτέ σε πανηγύρι. Δε θυμόμουν να είχα ακούσει ξανά πογωνίσια, ζαγορίτικα, βλάχικα τραγούδια. Περνούσε σχεδόν βασανιστικά η νύχτα. Μουσική και χορός μου φαίνονταν μονότονα, κουραστικά, αρκετά όμοια μεταξύ τους με εξαίρεση κάποια ελάχιστα τραγούδια. Κυρίως οι στίχοι.


Η ώρα είναι πια 3 προς το ξημέρωμα. Μία παρέα ανδρών, κάποιοι απ’τους οποίους ήταν φίλοι, σηκώθηκαν με σοβαρότητα κατευθυνόμενοι προς την ορχήστρα, χωρίς καμία υπερβολή στις κινήσεις τους – οι οποίες θα δικαιολογούνταν από τη κατανάλωση μεγάλης ποσότητας τσίπουρου. Έδωσαν τη παραγγελιά. Δεν έδωσαν έστω κάποιο στίγμα γι’αυτό που ακολουθούσε.

Τους κοιτούσα με προκλητική αγένεια, τους παρατηρούσα. Γύρω στους 15 άντρες κι αγόρια ανάκατοι έστησαν ένα ημικύκλιο τοποθετώντας τα μάτια τους χαμηλά κοιτώντας τους στρωμένους ασβεστόλιθους της πλατείας. Ο υπεραιωνόβιος πλάτανος έγερνε προς το μέρος τους με τις τεράστιες κλάρες του ως ανθρώπινα άνω άκρα, να δίνει την εντύπωση πως τεντώνονταν για να τους φτάσει. Ένας απ’ τους κλαρινοπαίχτες, από την αρχή μου είχε τραβήξει το ενδιαφέρον έχοντας ένα πάθος διαφορετικό παίζοντας τη μουσική του, στάθηκε στο κέντρο της πλατείας.

Και ξεκινάει. Μόνο μουσική. Μόνο κλαρίνο. Μόνος του. Τη πρώτη ανατριχίλα την ένιωσα. Στη δεύτερη ήμουν μεθυσμένη χωρίς να έχω πιει γουλιά απ’το τοπικό αλκοολούχο ποτό. Οι χορευτές της παραγγελιάς κέρωσαν το κορμί, σήκωσαν τα κεφάλια προς τον έναστρο ουρανό και το τεράστιο αυγουστιάτικο φεγγάρι. Όμως τα μάτια ήταν κλειστά. Ο πρώτος κρατούσε το ποτήρι με το τσίπουρο και οι άλλοι ακολουθούσαν σφιχταγκαλιασμένοι από τους ώμους. Χωρίς αποστάσεις. Ήταν ένας χορός ακίνητων ανδρών. Ήταν ο χορός της ψυχής και του έρωτα όλων των ανδρών. Υπήρξε ένωση και ταύτιση. Ήταν όλοι ένα. Το χέρι με το τσίπουρο ήταν στον αέρα. Λίγο το ένα πόδι και μετά το άλλο ανασηκώνονταν τόσο ώστε τ’ανθρώπινα κορμιά να μη φαντάζουν κέρινα εκμαγεία.

Νόμιζα πως στίχοι δεν υπάρχουν. Και τότε ξεκινάει το τραγούδι. Σηκώθηκα όρθια κρατώντας την ανάσα μου και με το χέρι στο στήθος ακουμπώ τη καρδιά μου. Νόμιζα πως οι χτύποι της έφταναν σε εκείνον. Δεν έφταναν. Γυρνώ τα μάτια μου στο κόσμο. Μία σιωπηλή συνωμοσία και οι πιο νέοι ήταν όλοι όρθιοι.

«Καίγομαι» κι εγώ καιγόμουν. «Σιγολιώνω» και σιγόελιωνα. Οι χορευτές δε τραγουδούσαν, μόνο απελπισμένα ωχ! βογκούσαν προς τον ουρανό σα να ήθελαν να τους ακούσουν οι θεοί, σα να ήθελαν να πλανέψουν το κακό. Κάποτε το ωχ! φάνηκε να γίνεται λυγμός. Είμαι σίγουρη πως είδα να λαμπυρίζουν μικρές σταγόνες βροχής σε κάποια από τα πρόσωπα τους. Τότε το κατάλαβα. Αυτοί οι στύλοι ανδρείας ήταν ο εραστής μου, ο αδελφός μου, ο πατέρας μου κι ο καλύτερος μου φίλος μαζί. Ήθελα να τους αγκαλιάσω, να τους παρηγορήσω, να τους αγαπήσω, να πάρω το πόνο για τον έρωτα,  να τους σκληρύνω τη καρδιά σα να τους προετοιμάζω για ένα πόλεμο. Ήθελα να είναι η αγκαλιά μου ότι η μάνα γη για τα αποκαΐδια του δάσους κι ο πατέρας ουρανός για τους περιπλανώμενους αστέρες.

Δεν πρέπει να τελειώσει ποτέ. Ας μη τελειώσει. Σας παρακαλώ. Η φωνή μου δε βγήκε από το στόμα κι όμως εγώ την άκουγα. Ήταν ουρλιαχτό. Ή μήπως ήταν η καρδιά μου. Όμως το τραγούδι τελείωσε, ο χορός τελείωσε. Τα πρόσωπα των μικρότερων αγοριών είχαν αντρειωθεί απότομα. Πονούσαν όλοι το ίδιο. Εκείνοι έκατσαν αμίλητοι στη θέση τους κι ήπιαν ένα σφηνάκι τσίπουρο ο καθένας. Οι όρθιοι, στις καρέκλες τους κι αυτοί. Κι αυτοί αμίλητοι. Χωρίς να το καταλάβω καθόμουν. Ένα κρασοπότηρο με τσίπουρο που όλη τη νύχτα έστεκε περιφρονημένο, έκαιγε πια τον οισοφάγο μου. Το σώμα είχε πυρετό όμως τα μαγουλά μου ήταν υγρά. Τα σκούπισα γρήγορα. Δε με είδε κανένας.

Τον ερωτεύτηκα ξανά. Όχι εκείνον, όμως.  Μόνον τον έρωτα.

Αίμα δε κυλούσε πια στις φλέβες μου. Είχα γίνει ένα με τ’άστρα.


Άννα Μαρία

39 σχόλια :

  1. Αχ τι μου θύμισες τώρα.. Καλοκαίρι 2010,τοποθεσία Στρέφι Μεσσηνίας,ο τεράστιος Γιώργος Σαλαμπάσης μας ξεσηκώνει τραγούδωντας ερωτικά την μεγάλη του επιτυχία "Σ' αγαπάω μ'ακους;"

    http://www.youtube.com/watch?v=uf5xHphXIrA

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ti douleia exei o tourkogiftos o salampasis kai to strefi me ta arxontozagoxoria kai tou vouvo xoro ton leventidon tis hpeirou ore?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εντάξει είπα να πω και εγώ την εμπειρία μου,,αμέσως να μου φωνάξεις ;(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δε κάνω τη πάπια, το λάμα κάνω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μου ρθε ένα συστημένο σήμερα, ενώ δεν περιμένω τίποτα. Συστημένο εσωτερικού, θα πάω αύριο να το πάρω, ελπίζω να είναι κάτι καλό. Να σας πω και ένα αστείο: Μια φορά παλιότερα που είχα χωρίσει, είχα λάβει με συστημένο δέμα τα ρούχα μου και γενικά ότι είχα αφήσει σπίτι της. Τελοσπάντων, ελπίζω να είναι για καλό. Στα του άρθρου τώρα, δεν λέω, μου κράτησε το ενδιαφέρον, ωστόσο αν θες να μάθεις Αννα Μαρία να γράφεις πιο σωστά δομημένα άρθρα, μπορείς να διαβάσεις ένα δικό μου, πχ αυτό: http://www.oikaltses.blogspot.com/2011/05/blog-post_27.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Badstuber, το διάβασα και η πεποίθηση μου είναι πως μόνο εσύ μπορείς να εξελίξεις τη πένα μου.
    ""Είναι νύχτα. Είναι 21:30. Ίσως αύριο. Είναι μία άλλη μέρα. ""

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Διαβάστε προσεκτικά! Κι εσύ «άλλο» χρυσα-φι (στα ελληνικά?).

    Ο οργασμικός λόγος δε μπορεί να εμπεριέχει μία στοχαστική ανάλυση για την έκφραση των βαθύτερων συναισθημάτων, παρά μόνο πάθος και παράλογο. Ενίοτε είναι απόρροια της ενεργοποίησης συγκεκριμένου τμήματος του εγκεφάλου (δεν κάνω επιστημονικές μελέτες εγώ για να ξέρω πως λέγεται και βαριέμαι να το ψάξω) που αναπλάθει εικόνες με το άκουσμα ενός και μόνο συγκλονιστικού άσματος. Στο συγκεκριμένο σημείο οφείλω να σας ενημερώσω για τη προσωπική μου άποψη πως η ανωτέρα των τεχνών είναι η μουσική, παρόλο που είμαι ζωγράφος. Για την οποία μουσική, προς αποφυγή παρεξηγήσεων στο μέλλον, λειτουργώ βάσει αισθητικής και όχι βάσει γνώσεων.
    Στη συγκεκριμένη περίπτωση «Με πιάνουν οι ευαισθησίες μου……» - Καίτη Γαρμπή . Μία πρόταση του Badstuber που με παρέσυρε στο μοιραίο λάθος να πατήσω enter. Αυτό ήταν… Η αρχή του κακού.

    Τους χαιρετισμούς μου.
    (Απλά και λιτά, αν και ένα διαβολάκι στο κεφάλι μου φωνάζει: φιλάκια και άλλα τέτοια γλυκανάλατα.)
    Δε πιστεύω να περιμένετε να σας πω ποιο είναι το δικό μου τραγούδι!!! ΠΑΛΙΟΠΑΙΔΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εκτός του ότι σήμερα το πρωί μετάλαβα, έχω πάρει όρκο στο όνομα του Ρόμπινς και των Αγριεμένων ανάπηρων να μην σχολιάσω κανένα είδος συγγραφής. Απλά συνέχισε να στέλνεις.

    Μη συμμερίζεσαι τον Karl. Έχει καταθέσει την ψυχή του από τα 18.
    Μόλις επιστρέψει το συναίσθημα… το blog θα ολοκληρωθεί ξανά!

    Οπότε… στείλε…

    Μια πρόσφατη φωτό
    Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης
    Α.Φ.Μ.
    Α.Μ.Κ.Α.
    Τελευταίο λογαριασμό της Δ.Ε.Η.

    και ο Steve θα αναλάβει τα υπόλοιπα (αποκατάσταση – προώθηση).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αναλαμβάνω τα πάντα, από οργάνωση παιδικών πάρτι μέχρι καθαρισμούς εξωτερικών χώρων,οπότε ναι Άννα Μαρία καλά κατάλαβες,είμαι ο άνθρωπος σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. -Παιδικά πάρτι? (αχρείαστα να’ναι)

    -Για το καθαρισμό εξωτερικών χώρων, έχω το Μωχάμετ. (Μιλάμε για το Σάκη Ρουβά του Πακιστάν….)

    -Το μόνο που χρειάζομαι είναι προώθηση για το θεατρικό μονόπρακτο που ξεκίνησα να γράφω από χθες. Ξεκινάει κάπως έτσι:
    ----Το δωμάτιο ήταν σκοτεινό. Ο άντρας μπαίνει από τη πόρτα. Τη χτυπάει με θυμό.
    – Πήγα να πάρω το συστημένο δέμα. Οι μαλάκες στο ταχυδρομείο δε το βρήκαν.
    Τα μάτια του έμοιαζαν πυρωμένα βέλη. Μαύροι καπνοί βγαίνουν απ’το δωμάτιο. Σιγά – σιγά ηρεμεί.
    – Τέλος πάντων, ελπίζω να είναι για καλό…… κ.λ.π. …. κ.λ.π.
    ____________

    Με εμπνέετε ΠΑΛΙΟΠΑΙΔΑ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Εμάνε η γιαγιά μου πάντως μου λέει ότι μοιάζω με τον Γεωργούλη(όχι τον τωρινό,όταν έπαιζε στο "είσαι το ταίρι μου"..του φέρνω λίγο στο τούτο του μου είπε χαρακτηριστικά..οπότε ο Μωχάμετ μπορεί να γυρίσει στο Πακιστάν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Steve..........
    Πάλι καμάκι κάνεις,βρε?
    Ντροπή!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Με τις τεράστιες κλάρες του σαν (και όχι 'ως') ανθρώπινα άνω άκρα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Φυσικά το ''ως'' και το ''σαν'' δεν είναι το ίδιο. Το ''ως'' χρησιμοποιείται περισσότερο σε ποιητικές εκφράσεις ή για να δηλώσει ιδιότητα, που είναι και η ορθή του χρήση. Δεν θα επεκταθώ, υπάρχουν και λεξικά. Κλέφτης θα γίνει ο Μπαμπινιώτης – αν κι εκεί που έμπλεξε…

    Όπως, υπάρχουν στιγμές στον γραπτό λόγο που θυσιάζουμε την ορθή χρήση, χάριν αισθητικής. Ο ποιητής έχει την ελευθερία να αποκλίνει από τους συμβατικούς κανόνες της γλώσσας.

    Αυτό που φανερά λείπει από τον γραπτό λόγο της Αννούλας είναι οι ''μετοχές''. Δηλαδή θα ήταν σωστότερο και ποιητικότερο βεβαίως βεβαίως, αυτό: …με τις τεράστιες κλάρες του – ως ανθρώπινα άκρα – δίνοντας την εντύπωση…

    Το ''ως ανθρώπινα άκρα'' όπως το γράφω και όχι με κόμμα που είναι γραμμένο. Όχι ''να δίνει'' αλλά δίνοντας.

    Μαράκι, αν αισθάνεσαι άβολα με τα ανώνυμα σχόλια, στείλε τα κείμενα σου για επιμέλεια. Το μεροκαματάκι να βγαίνει… καταλαβαίνεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Albert Camus:
    "Δεν μπορείς να αποκτήσεις εμπειρία κάνοντας πειράματα. Δεν μπορείς να δημιουργήσεις εμπειρία. Πρέπει να την υποστείς."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Γιάννης Γκούμας: "Ο Θεός είναι μαύρος" Μετά την επική ανατροπή από τον Κορυδαλλό με γκολ του Νιγιριανοπολωνού Ολισαντέμπε..Αν μη τι άλλο ο αρχηγός είχε την ατάκα στο τσεπάκι του

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Steve, έχω μία ατάκα έτοιμη κι ας είναι ν’ αυτοπυρποληθώ…

      Albert Camus:
      «Αυτοί που γράφουν ξεκάθαρα έχουν αναγνώστες. Αυτοί που γράφουν δυσνόητα, έχουν σχολιαστές.»

      Διαγραφή
    2. Σε ποια κατηγορία ανήκω εγώ?

      Διαγραφή
    3. Ω…… Steve... όχι….
      Εγώ δεν έχω στόχο να κατηγοριοποιήσω κανέναν. Άλλωστε κι εγώ σε ποια ανήκω?
      Στη ζωγραφική το να αποτελεί μία ξεχωριστή κατηγορία από μόνος του ο καλλιτέχνης, απαιτεί πολύ μεγάλο ταλέντο.

      Διαγραφή
  17. Αναλαμβάνω να ζωγραφίσω τα πορτρέτα των καλτσόπαιδων, με την προϋπόθεση να αναλάβουν με τη σειρά τους την επιμέλεια των κειμένων μου. (Επειδή έγινε λόγος για free και ανταλλαγές πρόσφατα.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Θα τα ζωγραφίσεις έτσι όπως μας φαντάζεσαι ή πρέπει να έρθουμε στο εργαστήρι σου?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Μα τί μάζωξη μεγάλων μυαλών λαμβάνει χώρα ενώ εγώ τελώ υπό άγνοια!

    Που να στείλω το σιβί μου και πόσο θα πληρώνομαι τη λέξη; Επίσης, είναι υποχρεωτικό να πλαισιώνω τα κείμενά μου με φωτογραφίες από ξεχειλίζοντα σουτιέν; Αμα δηλαδης μ'αρέσουν τα μικρόστηθα κορασια κόβομαι;

    Η Αννα Μαρία που είναι;

    Και κατι τελευταίο. Ως αναγνωστης, επιτρέπεται να εχω ξεκαθαρη προτίμηση σε έναν απο σας ή θα θέσω σε κίνδυνο τη δυναμική τσι ομάδος; θέλω τον mathepeze, τυλίξτε τον μου παρακαλώ- έχω ταξίδι.

    Τα σέβη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Τα σέβη μας ροδάκινο..που απ΄ότι φαίνεται τα έχεις και εσύ τα θεματάκια σου..Εύγε και εις ανώτερα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Η ΑΜ κλαίει, υφαίνοντας στο καμβά της κάλτσες για κάτι πέλματα που προσφάτως μέτρησε τ’ αποτυπώματά τους….

    Σπαράζοντας………………… (.... συνεχίζεται)

    (Πάρε και τις μετοχές mathepeze!!! )

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανυπομονώ για το δεύτερο άρθρο-παρέμβαση σου

      Διαγραφή
    2. Άρθρο-παρέμβαση?
      -Απορημένη γκριμάτσα- (που λέει κι ο Karl)

      Το ροδάκινο ρώτησε που είναι η ΑΜ?

      Διαγραφή
    3. Ναι απ'οτι φαίνεται..έχεις και εξωκαλτσικούς φανς

      Διαγραφή
  22. Γεια σου ρε Ροδακινο...Ωραίο όνομα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Karl, θα συμφωνήσω μαζί σου. Πολύ ωραίο όνομα!
      Με έκανε μόνο να ζηλέψω που αντί για Άννα Μαρία δεν έβαλα εγώ κάτι ανάλογο και σε φρούτο πάντα. Για τον εαυτό μου θα έβαζα «κεράσι». Είναι και τραγανό… Ροδάκινο λοιπόν, ποιο τίμιο απ’ τα δήθεν ονόματα όλων μας.

      Διαγραφή
  23. Σε αυτό το σημείο να δηλώσω πως ο αγαπημένος του mathepeze είμαι εγώ μετά από την ανεπίσημη απόσυρση του Badstuber! Άαααρα, άααααρα, μη τα λέω όλα εγώ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ναι ναι, τα χω τα θεματάκια μου, γιατί να το κρύψομεν άλλωστε, αλλά από που το συμπεραίνεις Steve dear?

    ΑΜ, σε ψάχνω μες τους δρόμους δεν είσαι πουθενά- είχα αρχίσει να αναρωτιέμαι μήπως σε βρήκανε ρομαντικιά και σε φάγανε.

    Μόνο ο Karl μου πε ένα καλό λόγο, φτου σας. Γεια σου ρε Karl!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Κι εγώ κι εγώ… τα έχω τα θεματάκια. Όποιος δεν έχει θεματάκια ας το πει.

    Ροδάκινο να σου πω ένα θεματάκι μου, δε ξέρω πότε υποκρίνομαι. Όταν είμαι ρομαντική, high, cool, σκληρή, είρων, εύθικτη, κωμική ή κωμικοτραγική. Ή μήπως τελικά, μπορεί να είμαι όλα τα προηγούμενα. Αυτό κι αν είναι ΘΕΜΑ. (Πάντα παίζει βεβαίως στις γωνίες να βρεις ξεσκισμένες σάρκες ενός/μίας ρομαντικού/ής…)

    Σεβόμενη τους άτυπους κανόνες που διέπουν την αλληλεγγύη των φιλοξενούμενων, σε χαιρετώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Άμα δεν είχες θεματάκια ροδάκινο δεν θα σου κέντριζε το ενδιαφέρων το μπλογκ μας,όλοι(εκτός από εμένα φυσικά) με άδεια είναι,από που το αφήνω στην φαντασία σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Από τότε που σιχάθηκα, τηλοψία, εφημερίδες και λοιπούς φορείς γελοιότητας, κατανόησα την δύναμη της συνήθειας. Περισσότερες συνήθειες, λιγότερη ελευθερία. Άσχετα κατά τα φαινόμενα λόγια αν δεν ήμουν διακοπές. Όμως, είμαι. Είμαι όμως κι εδώ. Συνήθεια! Συγγένεια πρώτου βαθμού με την εξάρτηση.

    Υπάρχει κάτι δυνατότερο από την συνήθεια και την εξάρτηση, μα αυτό θα το συμπεριλάβω σε ανάρτηση.

    Τες πα!

    Λοιπόν…

    Έχω πάντα μια ρεπλίκα… έτοιμη προς αμπαλάζ, γιατί όπως πολύ σοφά είπες… Δύσκολα αντέχει κανείς την ιδιοκτησία. Αντέχεται πιο εύκολα η απώλεια γιατί είναι αναπόφευκτη - η ιδιοκτησία είναι επιλογή!!!
    Τις επόμενες μέρες θα ‘μαι στο freedom, μη με σκουντάτε λοιπόν, γιατί θα πέσω. Όλοι σας. Και οι λοιποί… & ας είστε ρηχοί & ας το ξέρετε.

    Η αχαμπαροσύνη σας δεν έχει όρια. Γαϊδούρια.
    Προτιμώ για λίγες μέρες να παρακολουθήσω την ζύμη να φουσκώνει, ακούγοντας μουσική δωματίου…

    Ααα… σ’ έναν από σας λέγω: Το να ξέρεις τι να πεις βοηθάει λίγο, το να ξέρεις τι να μην πεις βοηθάει πολύ.

    ΥΓ. Αν τα μικρόστηθα είναι & απαστράπτοντα…
    Όσο για τις λέξεις… δεν πληρώνονται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...