Αυτό είναι το μότο που ασπάζεται ο designer εσωτερικών χώρων αυτοκινήτων Φάμπιο Φιλιπίνι, ο οποίος εργάζεται για λογαριασμό της Renault. «Δυστυχώς τα προηγούμενα χρόνια κανείς δεν έδινε την προσοχή που έπρεπε στο σχεδιασμό της καμπίνας» υποστηρίζει χαρακτηριστικά. Ο ομόλογός του Άλιστερ Γουίλαν της Jaguar συμφωνεί: «Θα πρέπει να δείξουμε περισσότερο σεβασμό στον οδηγό. Με δεδομένη, λοιπόν, τη συγκεκριμένη παραδοχή, πιστεύω ότι είναι επιβεβλημένο το design του κόκπιτ και της καμπίνας γενικότερα να ακολουθεί τις πολύπλοκες ανάγκες των σύγχρονων ανθρώπων». Όταν λοιπόν η σύγχρονη τεχνολογία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του σημερινού ανθρώπου, ανάλογη τεχνολογία θα πρέπει να υιοθετηθεί και στον εσωτερικό διάκοσμο του αυτοκινήτου.
Ξεκινώντας από λευκό χαρτί, οι σχεδιαστές χρειάζονται περίπου πέντε χρόνια προκειμένου να έχουν έτοιμο από πλευράς σχεδίασης ένα καινούριο μοντέλο. Σε αυτό το διάστημα οι εξελίξεις όμως στον τεχνολογικό τομέα -ήχος, συστήματα πλοήγησης, κινητή τηλεφωνία κ.λπ.- κινούνται με ρυθμούς τέτοιους, που σπάνια ακολουθούνται στο χώρο του σαλονιού ενός αυτοκινήτου. Τρανό παράδειγμα είναι το γεγονός ότι πολλές από τις hi-tech συσκευές που χρησιμοποιούνται σήμερα στα αυτοκίνητα προέρχονται από τον περασμένο αιώνα, π.χ. το MP3. Υπό αυτό το πρίσμα, είναι απαραίτητο οι αυτοκινητοβιομηχανίες να ενσωματώσουν την τεχνολογία του 21ού αιώνα στα οχήματα του σήμερα.
«Ας μη γελιόμαστε, όμως. Βρισκόμαστε ακόμη πολύ μακριά από το να ενσωματώσουμε τη μινιμαλιστική τεχνολογία των σύγχρονων κινητών τηλεφώνων στους μοχλούς και στα διάφορα κουμπιά του αυτοκινήτου» προσθέτει από την πλευρά του ο Φιλιπίνι. «Ενα ζητούμενο που απασχολεί σήμερα τους σχεδιαστές που εργάζονται στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι το ότι στο άμεσο μέλλον είναι πολύ σημαντικό να υπάρξει πλήρης διαχωρισμός του ταμπλό -το οποίο στα επόμενα χρόνια θα είναι touch screen και digital- από το μηχανικό κομμάτι του αυτοκινήτου. Μάλιστα, ο υπεύθυνος designer της McLaren Φρανκ Στέφενσον τονίζει ότι αυτή η λογική είναι επιβεβλημένη πλέον για τα supercars και ακολουθείται από αρκετές φίρμες που ειδικεύονται στην κατασκευή τέτοιων αυτοκινήτων.
Όμως οι αναζητήσεις δε σταματούν εδώ. Ο Στέφενσον ονειρεύεται στο άμεσο μέλλον ένα αυτοκίνητο που θα μπορεί να διαβάζει τις σκέψεις, αλλά και τη γλώσσα του σώματος του οδηγού. Στόχος βέβαια όλων αυτών δεν είναι άλλος από την προσήλωση του οδηγού σε ένα συγκεκριμένο σημείο, ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του. Για την αυτοκίνηση ο 20ός αιώνας αναλώθηκε σε βελτιώσεις που αφορούν την αύξηση της δύναμης, την ταχύτητα και φυσικά την οδηγική συμπεριφορά ενός αυτοκινήτου. Ο 21ος αιώνας ίσως αποδειχτεί καταλύτης σε θέματα που άπτονται του εσωτερικού χώρου.
Το τηλέφωνο razr της Μotorola, με τον απίστευτα λεπτό σχεδιασμό του, αποτελεί θαύμα της σύγχρονης τεχνολογίας. Είναι πολύ πιο λεπτό από τα υπόλοιπα smartphones, με επεξεργασμένο γυαλί και γυαλιστερές λεπτομέρειες αλουμινίου. Ο εντυπωσιακός σχεδιασμός του είναι το στυλ που ταιριάζει στους λάτρεις της σύγχρονης τεχνολογίας. Και το Motorola RAZR το έχει. Με τον πανίσχυρο διπύρηνο επεξεργαστή 1,2 GHz, οι κινήσεις ακολουθούν το γρήγορο ρυθμό της σκέψης, ενώ το 1 GB μνήμης RAM του διατηρεί τις υψηλές ταχύτητες. Το concept του RAZR, λοιπόν, αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τους σχεδιαστές της Jaguar στο εσωτερικό της σειράς XF. Η μεμβράνη αλουμινίου είναι το βασικό υλικό που έχει χρησιμοποιηθεί στο ταμπλό, και το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό. «Από τη στιγμή μάλιστα που το πείραμα στέφθηκε με επιτυχία, η ίδια συνταγή χρησιμοποιήθηκε στη σειρά XJ και στο εντυπωσιακό concept car C-X75» αναφέρει ο Γουίλαν.
Από το σπίτι στο σπίτι
Το διάφανο πάνελ αφής που εμπεριέχει τα διάφορα όργανα του αυτοκινήτου σε συνδυασμό με το φινίρισμα χρωμίου και το λευκό μαλακό δέρμα κάνουν το σαλόνι του πειραματικού DeZir της Renault να θυμίζει σπίτι του μέλλοντος.
Από το παλιό στο καινούριο
Στο ηλεκτρικό supercar C-X75 της Jaguar η έμπνευση στο σχεδιασμό του ταμπλό προήλθε από τα κόκπιτ των αεροπλάνων, όπου υπάρχει μια ισορροπία ανάμεσα στα ψηφιακά και τα αναλογικά όργανα. Στο C-X75 συναντάμε και το σύστημα BAE, το οποίο οι άνθρωποι της Jaguar δανείστηκαν από το μαχητικό αεροσκάφος τελευταίας γενιάς, το Eurofighter. Στο σαλόνι ενός σπιτιού μπορεί να συνυπάρξουν αρμονικά μια hi-tech τηλεόραση plasma και αχρονική καρέκλα Barcelona. «Ακολουθώντας αυτή τη συνταγή, θα πρέπει να βρούμε το σωστό μείγμα αυθεντικότητας και υψηλής τεχνολογίας στη σχεδίαση και στην κατασκευή του σαλονιού του σύγχρονου αυτοκινήτου» υποστηρίζει ο Γουίλαν.
Design του γραφείου
Το team της McLaren χρησιμοποίησε μοντέλο σε πραγματικές αναλογίες για την εξέλιξη του κοκπιτ του νέου supercar της. Οι σχεδιαστές της τοποθέτησαν σε διάφορα σημεία μια κονσόλα στην οποία όλα τα χειριστήρια, πριν καταλήξουν στην οριστική απόφαση πως «η πλέον ενδεδειγμένη και εργονομικά σωστή θέση είναι αυτή που βρίσκεται στην εμβέλεια του δεξιού χεριού του οδηγού στα αριστεροτίμονα αυτοκίνητα» υποστηρίζει ο Φρανκ Στέφενσον. Από τη στιγμή που θα καθοριστεί η συγκεκριμένη παράμετρος, ακολουθεί η τοποθέτηση των διάφορων χειριστηρίων ιεραρχικά.
Αναδημοσίευση από το τεύχος Δεκεμβρίου Νο4 του περιοδικού ΄Esquire΄.
Αναδημοσίευση από το τεύχος Δεκεμβρίου Νο4 του περιοδικού ΄Esquire΄.
http://www.capital.gr/weekend_articles.asp?id=1358002&ppg=1
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου