Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2011

Από που κρατάει η σκούφια του;

Ο θρύλος των κόμικς Γκραντ Μορισον σκαλίζει τις ρίζες του γενεαλογικού δεντρόφυτου μασκοφόρου εκδικητή και ανακαλύπτει εκλεκτικές συγγένειες, αλλά και «μυστήριους» προγονούς.

Ελάχιστοι σήμερα είναι σε θέση να θυμηθούν την εποχή που δεν υπήρχε κάποιος Μπάτμαν κάπου τριγύρω τους - στα κόμικς, στο σινεμά ή στην τηλεόραση. Κι όμως, πριν από την παρθενική του εμφάνιση, το Μάιο του 1939, στο 27ο τεύχος του Detective Comics (πρόσφατα πουλήθηκε σε δημοπρασία έναντι 400.000 δολαρίων), ο «νυχτεριδάνθρωπος» δεν ήταν παρά ένα συνονθύλευμα σκόρπιων ιδεών που περίμεναν το συνδυασμό και τη μετουσίωσή τους στην πιο διαχρονική φιγούρα των ηρωικών κόμικς. Οι άνθρωποι που τον δημιούργησαν τελικά ήταν ο γραφίστας Φίνγκερ. Ο ήρωάς τους, ο Μπάτμαν, προέκυψε από τη συναρμογή μικρών θραυσμάτων της πρώιμης ποπ κουλτούρας των αρχών του 20ού αιώνα. Οι περισσότερες απ΄ αυτές τις αρχικές επιρροές τους έχουν πια ξεχαστεί, όπως άλλωστε και ο άτυχος Μπιλ Φίνγκερ (μόνο ο Κέιν υπέγραψε τα πρώτα στριπάκια και μόνο αυτός επωφελήθηκε από την εκμετάλλευση των δικαιωμάτων του Μπάτμαν), παρ΄ όλ΄ αυτά, συνεχίζουν να επιβιώνουν στο DNA του «Σκοτεινού Ιππότη».
Γνήσιος Πρόγονος: Ο πλούσιος Playboy

Ο Ζορό
Μία από τις πρώτες και πιο σημαντικές επιρροές των δημιουργών του Μπάτμαν ήταν το Σημάδι του Ζορό, η κινηματογραφική ταινία του 1920 με πρωταγωνιστή τον Ντάγκλας Φέρμπανκς. Ο Ζορό απένειμε δικαιοσύνη φορώντας μαύρη κάπα και μάσκα, καμουφλάζ που προστάτευε την πραγματική ταυτότητα του πλούσιου, αλλά κάπως επιδειξιομανούς και επιπόλαιου Δον Ντιέγο Βέγκα. Στη βασική μυθολογία του Μπάτμαν ο μικρός Μπρους Γουέιν βλέπει τους γονείς του να δολοφονούνται άγρια έξω από ένα σινεμά στο οποίο παρακολουθούσαν ακριβώς αυτή την ταινία, το Σημάδι του Ζορό.
Ο Σκάρλετ Πιμπερνελ
Η ιδέα του φαινομενικά αδύναμου και αναποτελεσματικού σπασίκλα που κατάφερνε να σώζει τις ζωές των άλλων μεταμφιεσμένος σε παράτολμο (και συνήθως παράνομο) μασκοφόρο γεννήθηκε το 1905 στο μυθιστόρημα της βαρόνης Εμούσκα Όρτσι.
Ο Δρ.Σιν: Το Σκιάχτρο
Το «Σκιάχτρο» έκανε πρεμιέρα το 1915, στο πρώτο από τα επτά μυθιστορήματα του Ράσελ Θόρνταϊκ (το τελευταίο δημοσιεύτηκε το 1944). Στα βιβλία παρακολουθούμε τις περιπέτειες του Κρίστοφερ Σιν, ενός ριψοκίνδυνου πάστορα που μεταμορφώνεται σε «Σκιάχτρο» προκειμένου να εκδικηθεί όσους τολμούν να βλάψουν το ποίμνιό του.



ΣΥΓΓΕΝΕΥΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΗΣ: Ο ΤΙΜΩΡΟΣ ΤΟΥ ΕΚΛΗΜΑΤΟΣ


Η σκιά
Πολλοί από τους cult ήρωες των pulp μυθιστορημάτων, με πρώτο και διασημότερο τη «Σκιά», φορούσαν μάσκες και κάπες και απέδιδαν αμείλικτη δικαιοσύνη εκτός νόμου. Ο Μπάτμαν οικειοποιήθηκε αρκετές από τις μεθόδους τους.

Η Μαύρη Νυχτερίδα
Ο συγκεκριμένος χαρακτήρας ήταν ένας περιπλανώμενος ποινικολόγος που έκρυβε το σημαδεμένο του πρόσωπο πίσω από μια σκοτεινή μάσκα και δρούσε τυλιγμένος σε μια μπέρτα ραμμένη με τέτοιον τρόπο που να θυμίζει φτερά νυχτερίδας. Παρά τις προφανείς του ομοιότητες με τον Μπάτμαν, κατάφερε να συνυπάρξει για αρκετά χρόνια με το διάσημο ανταγωνιστή του. Οι δημιουργοί των δύο χαρακτήρων, μάλιστα, κατηγορούσαν με κάθε ευκαιρία ο ένας τον άλλο για αντιγραφή και κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας. Στο τέλος, βέβαια, επιβίωσε μόνο ένας. Η «Μαύρη Νυχτερίδα» πραγματοποίησε την τελευταία της εκδοτική πτήση το 1953.

Η Νυχτερίδα
Η «Νυχτερίδα» προϋπήρχε του δικού μας «Ανθρώπου-Νυχτερίδα». Φορούσε κουκούλα και ξεπάστρευε τους κακούς με τη βοήθεια ενός όπλου που εκτόξευε χημικά αέρια(!) από το 1934, όταν και πρωτοεμφανίστηκε στις pulp νουβέλες. Όπως ακριβώς και ο Μπρους Γουέιν, ο ήρωας εμπνεύστηκε τη μεταμφίεσή του όταν μια δύσκολη νύχτα μια νυχτερίδα πέταξε ύπουλα μες στο υπνοδωμάτιό του.

ΓΝΗΣΙΟΣ ΠΡΟΓΟΝΟΣ: Ο ΓΚΑΤΖΕΤΑΚΙΑΣ

Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι
Το κόλλημα του «Σκοτεινού Ιππότη» με τα «μπλιμπλίκια» και τα κάθε είδους γκατζετάκια είναι κληροδότημα του μεγάλου πανεπιστήμονος. Στον αρχικό σχεδιασμό του, άλλωστε, ο Κέιν φορούσε στον ήρωά του φτερά εμπνευσμένα από το «ορνιθόπτερο» του Λεονάρντο (μία από τις ιπτάμενες μηχανές που είχε σχεδιάσει). Ο Φίνγκερ τον έπεισε να τα αλλάξει με την κάπα και την κουκούλα.

Ο ΤΥΧΟΔΙΩΚΤΗΣ

Ο Ντ΄Αρτανιαν
Ο περίφημος ήρωας του Αλέξανδρου Δουμά γεννήθηκε το 1844 στο πρώτο βιβλίο των Σωματοφυλάκων. Ήταν ένας γεμάτος ενέργεια νεαρός που πορευόταν στο δύσκολο κόσμο μας κόβοντας και τρυπώντας με το ξίφος του. Ο Μπάτμαν, βέβαια, ελάχιστες φορές στην καριέρα του έχει χρησιμοποιήσει σπαθί, αλλά ο ίδιος ο Φίνγκερ έχει παραδεχτεί ότι οι ήρωες και το ύφος του Δουμά άφησαν προίκα στο δικό του «παιδί» έναν εγγενή εστετισμό.

ΜΑΚΡΙΝΟΣ ΣΥΓΓΕΝΗΣ: Ο ΔΙΑΣΗΜΟΤΕΡΟΣ ΝΤΕΤΕΚΤΙΒ

Ο Σερλοκ Χολμς
Ο Μπάτμαν ξεπήδησε απ΄ την κοιλιά των Detective Comics και, μέχρι να γίνει ο απόλυτος σταρ του μαγαζιού, έμεινε πιστός στη γραμμή του. Στα πρώτα χρόνια, πριν αρχίσει τα κλοτσομπουνίδια, έλυνε ορισμένες από τις μυστηριώδεις υποθέσεις που του παρουσιάζονταν βασιζόμενος στην επαγωγική σκέψη και στους ιδιοφυείς συνειρμούς που πρωτοδίδαξαν οι ήρωες του Έντγκαρ Άλαν Πόε και τελειοποίησε ο ήρωας του Σερ Άρθουρ Κόναν Ντόιλ. Μετά ήρθε ο Βαλ Κίλμερ...
 
 -

Ο ΞΑΔΕΡΦΟΣ - ΜΑΥΡΟ ΠΡΟΒΑΤΟ
Ο GOTHIC ΑΝΤΙΗΡΩΑΣ


Ο Κόμης Δράκουλας
Ξερά και χωρίς περιστροφές ο Μπάτμαν αντέγραψε το image των βρικολάκων. Φοράει κάπα, κρύβεται στις σκιές, το βλέμμα του είναι δαιμονικό και (συνήθως) δρα τις νύχτες. Ευτυχώς για τους κατοίκους του Γκόθαμ Σίτι, από το Δράκουλα αντέγραψε μόνο το στυλ και όχι τις συνήθειες. Αντίθετα, στην καριέρα του έχει ξεπαστρέψει αρκετά βαμπίρ.
Ο Ψίθυρος της νυχτερίδας
Στο ομώνυμο φιλμ του 1930 (μία από τις πρώτες ομιλούσες ταινίες μυστηρίου) ο πρωταγωνιστής ντετέκτιβ έκρυβε το μανιακό δολοφονικό alter ego του πίσω από μια γκροτέσκα μεταμφίεση σε νυχτερίδα. Παρ΄ ότι μακέλευε τους άτυχους φιλοξενούμενους ενός επιβλητικού μεγάρου, επηρέασε καταλυτικά τον τρόπο με τον οποίο ο Μπομπ Κέιν σχεδίασε τον καινούριο υπερήρωα.

ΥΠΕΡΠΡΟΣΕΧΩΣ

Στο σινεμά (και) φέτος θα φορεθούν πολύ τα κολάν και ο πατριωτισμός.

THE AMAZING SPIDER-MAN
Έπειτα από πολλή ώριμη σκέψη και πολύ κράξιμο, τα αφεντικά της Columbia Pictures αποφάσισαν το reboot της σειράς, μπας και ξεπλύνουν το κωμειδύλλιο του Spider-Man 3. Το ρόλο του έφηβου μαθητή Spidey πήρε ο Άντριου Γκάρφιλντ, ενώ την Γκουέν Στέισι θα ενσαρκώσει η ντίβα της επόμενης μέρας Έμα Στόουν.
THE DARK NIGHT RISES
Τρίτο και τελευταίο Batman, με την υπογραφή του Κρίστοφερν Νόλαν, του ανθρώπου που ανέστησε τη σειρά και «πέθανε» τον Χιθ Λέτζερ. Προς τιμήν του, είπε «όχι» στο 3D, απαίτησε ΙΜΑΧ format και πήρε το ρίσκο να μας επανασυστήσει την Κάτγουμαν. Αυτή τη φορά τα νιαουρίσματα ανατέθηκαν στην Αν Χάθαγουεϊ.
THE AVENGERS
Ο Χουλκ, ο Άιρον Μαν, ο Θορ, ο Κάπτεν Αμέρικα, η Σκάρλετ Γιόχανσον και διάφοροι άλλοι στριμωγμένοι στην ίδια ομάδα υπερηρώων. Και στην ίδια ταινία. Και (καλού κακού) στο ίδιο μικρό καλάθι, γιατί ο σούπερ κακός με το κωδικό όνομα F.I.A.S.C.O. καραδοκεί.

Αναδημοσίευση από το τεύχος Οκτωβρίου Νο2 του περιοδικού ΄Eaquire΄.

http://www.capital.gr/weekend_articles.asp?id=1302920&ppg=2

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...