Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2011

Θεά είσαι!


Το Citroën DS (από το γαλλικό Déesse, δηλαδή θεά και στην Ελλάδα γνωστό ως βάτραχος) ήταν ένα πολυτελές αυτοκίνητο που παρήχθη από τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Citroën μεταξύ του1955 και του 1975. Υπήρξε και θεωρείται ακόμα ιδιαίτερα δημοφιλές για τον φουτουριστικό, αεροδυναμικό σχεδιασμό του και για την καινοτόμο τεχνολογία του. Κατά τη διάρκεια μιας παραγωγής που κράτησε 20 έτη, συνολικά 1.455.746 αυτοκίνητα σειράς DS παρήχθησαν. Αντικατέστησε το Citroën Traction Avant και αντικαταστάθηκε από το Citroën CX το 1974.
To DS κατέλαβε την 3-η θέση σε σχετική ψηφοφορία για το Αυτοκίνητο του Αιώνα, στα τέλη του 1999, ενώ τοποθετήθηκε στη πέμπτη θέση από το περιοδικό Automobile Magazine στον διαγωνισμό των «100 Coolest Cars», εν έτει 2005. Επίσης, κέρδισε τον τίτλο του ομορφότερου αυτοκινήτου όλων των εποχών από το περιοδικό Classic & Sports Car, μετά από διαγωνισμό όπου κριτές ήταν 20 από τους μεγαλύτερους σχεδιαστές αυτοκινήτων, όπως οι Giorgetto Giugiaro (Τζορτζέτο Τζουτζιάρο), Ian Callum, Roy Axe, Paul Bracq και Leonardo Fioravanti.



Καινοτομίες της DS:
  • Την κλασική - σήμα κατατεθέν της Citroën υδροπνευματική ανάρτηση, με το αυτόματο σύστημα των τριών επιπέδων ανύψωσης. Σε μία εποχή που τα περισσότερα αυτοκίνητα διέθεταν άκαμπτο πίσω άξονα ή ορισμένα ακόμα και τους δύο άκαμπτους, η εφαρμογή του υδραυλικού συστήματος στις αναρτήσεις σε συνδυασμό με την αυτόματη επιλογή ύψους του οχήματος ήταν μία άκρως καινοτόμος κίνηση. Το σύστημα αυτό πρόσφερε, εκτός της ασυναγώνιστης για τα τότε δεδομένα οδικής συμπεριφοράς του οχήματος στις στροφές, επιπλέον και μια υψηλού επιπέδου άνετη διαδρομή, που πολλές φορές αναφερόταν ως «μαγικό χαλί».
  • Φρένα και σύστημα διεύθυνσης που τροφοδοτούνται από το ίδιο υδραυλικό σύστημα που τροφοδοτούσε την ανάρτηση.
  • Υδραυλικά δισκόφρενα εμπρός και μάλιστα ήταν το πρώτο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής με δισκόφρενα.
  • Το τιμόνι - σήμα κατατεθέν της Citroën με την μία ακτίνα.
  • Ημιαυτόματο υδραυλικό κιβώτιο ταχυτήτων (BVH: «boîte de vitesses hydraulique») και μάλιστα 4-τάχυτο.
  • Οροφή από υαλοβάμβακα (fiberglass) για να μετατοπίζεται το κέντρο βάρους του οχήματος χαμηλότερα
και μεταγενέστερα:
  • Από τον Οκτώβριο του 1962: Νέο, ακόμα πιο αεροδυναμικό ρύγχος και καλύτερο εξαερισμό.
  • Από τον Σεπτέμβριο του 1967: Αεροδυναμικούς, κατευθυνόμενους εμπρόσθιους προβολείς* (Directional Headlamps). Συγκεκριμένα, οι 4 πλέον προβολείς βρίσκονταν πίσω από ένα λεπτό καμπυλωτό γυαλί. Από αυτούς, οι εσωτερικοί προβολείς έστριβαν (κάτω από το αεροδυναμικό κάλυμμα) έως και 80°, ανάλογα με τη φορά του τιμονιού ακολουθώντας την κατεύθυνση της στροφής, για τον φωτισμό του εσωτερικού της στροφής. Αυτό επέτρεπε στον οδηγό να βλέπει καλύτερα στις στροφές, ειδικά αν οδηγούσε σε κλειστές στροφές με μεγάλη ταχύτητα την νύχτα. Οι κατευθυνόμενοι εσωτερικοί προβολείς ήταν στάνταρ στο DS και έξτρα στο φθηνότερο ID.
  • Από τον Σεπτέμβριο του 1969: Ηλεκτρονικό ψεκασμό καυσίμου / injection (σε ορισμένες εκδόσεις του DS, ενώ αντιθέτως ποτέ στο φθηνότερο ID), καθιστώντας το DS ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής με χρήση ηλεκτρονικού ψεκασμού καυσίμου.
  • Από τον Σεπτέμβριο του 1970: 5-τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο, κάτι πολύ σπάνιο για την τότε εποχή και ένα 3-τάχυτο πλήρως αυτόματο κιβώτιο Borg Warner. Το 3-τάχυτο αυτόματο απευθυνόταν κυρίως στην αγορά των ΗΠΑ, αλλά η Citroën αποσύρθηκε από τις ΗΠΑ στα τέλη του 1973, το έτος των υψηλότερων πωλήσεων στις ΗΠΑ, λόγω μιας απαγόρευσης της υδροπνευματικής ανάρτησης από την αμερικανική νομοθεσία (βασικό στοιχείο των αυτοκινήτων της Citroën) που ίσχυσε μεταξύ του 1974 και του 1981.
Μία άλλη αξιοσημείωτη βελτίωση είχε έρθει τον Αύγουστο του 1960, όταν η μπαταρία του DS, καθώς και του φθηνότερου ID, άλλαξε από 6 σε 12 βολτ - ήταν από τα πρώτα μοντέλα που το καθιέρωσαν αυτό.
(*): Αυτές οι δύο καινοτομίες, ωστόσο, απαγορεύτηκαν στην Αμερική, λόγω ενός νόμου που κατά σύμπτωση βγήκε το ίδιο έτος στις ΗΠΑ και απαγόρευε κάθε αεροδυναμικό κάλυμμα στους εμπρόσθιους προβολείς, ενώ επιπλέον τους υποχρέωνε να είναι σταθεροί, φωτίζοντας πάντα ευθεία μπροστά. Ως αποτέλεσμα, όσα αντίτυπα κυκλοφόρησαν στις ΗΠΑ έφεραν ακλόνητους «ξεσκέπαστους» κυκλικούς προβολείς.


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...