Σεβασμός στους νόμους είναι το μήνυμα που πέρασε ο Σωκράτης με την υπακοή του σε μια άδικη και ανήθικη θανατική καταδίκη. Τη νομιμοφροσύνη τους επιδεικνύουν σήμερα πολλοί όταν η ηθικά μεμπτή συμπεριφορά τους βρίσκεται μέσα στα όρια του νόμου. Το νόμιμο είναι όμως και ηθικό; Ποια είναι η έννοια της ηθικής, της νομιμότητας και του πολιτικού σήμερα; Πώς αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και, πέρα από τη θεωρία, πώς οι έννοιες αυτές λειτουργούν και ορίζουν την καθημερινή μας ζωή, ειδικά σήμερα, στην περίοδο της κρίσης;
Αυτά είναι τα θέματα για τα οποία θα συζητήσουν την Πέμπτη 17 Μαρτίου, στις 7-9 μ.μ., στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση τέσσερις διακεκριμένοι ομιλητές.
Ο Avishai Margalit, καθηγητής στο Institute of Advanced Studies του Πανεπιστημίου Princeton (έδρα George F. Kennan) και ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφίας στο Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ, ο Φιλήμων Παιονίδης, αναπληρωτής καθηγητής Ηθικής και Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ο Thomas Scanlon, καθηγητής Ηθικής και Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Harvard και ο Σταύρος Τσακυράκης, αναπληρωτής καθηγητής, θα συζητήσουν για τρεις βασικές έννοιες που έχουμε ξεχάσει.
Η συζήτηση εντάσσεται στο πλαίσιο ομιλιών που διερευνούν ουσιώδη ζητήματα της ελληνικής κοινωνίας στην παρούσα ιστορική φάση, μιας κοινωνίας σε κρίση, η οποία βρίσκεται σε αναστοχασμό προκειμένου να απαντήσει στα θεμελιώδη ερωτήματα «Πώς φτάσαμε ως εδώ;» και «Πώς βγαίνουμε από την κρίση;».
Στον ίδιο κύκλο προηγήθηκαν οι συζητήσεις «Γιατί οι τέχνες και τα γράμματα δεν είναι πολυτέλεια σε εποχή κρίσης» και «Πολιτική βία και φανατισμός», επί τη βάσει ενός προβληματισμού που εστιάζει σε επίκαιρα ζητήματα και στην σημερινή κρίση, βλέποντάς την όμως ως σύνθετο φαινόμενο, το οποίο πέρα από την οξυμένη οικονομική του διάσταση έχει και άλλες παραμέτρους: Βρισκόμαστε μπροστά σε μια κρίση πολιτική, κοινωνική, πολιτισμική και ηθική, στις οποίες καλούμαστε να δώσουμε λύσεις συνολικά.
Ο Avishai Margalit, καθηγητής στο Institute of Advanced Studies του Πανεπιστημίου Princeton (έδρα George F. Kennan) και ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφίας στο Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ, ο Φιλήμων Παιονίδης, αναπληρωτής καθηγητής Ηθικής και Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ο Thomas Scanlon, καθηγητής Ηθικής και Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Harvard και ο Σταύρος Τσακυράκης, αναπληρωτής καθηγητής, θα συζητήσουν για τρεις βασικές έννοιες που έχουμε ξεχάσει.
Η συζήτηση εντάσσεται στο πλαίσιο ομιλιών που διερευνούν ουσιώδη ζητήματα της ελληνικής κοινωνίας στην παρούσα ιστορική φάση, μιας κοινωνίας σε κρίση, η οποία βρίσκεται σε αναστοχασμό προκειμένου να απαντήσει στα θεμελιώδη ερωτήματα «Πώς φτάσαμε ως εδώ;» και «Πώς βγαίνουμε από την κρίση;».
Στον ίδιο κύκλο προηγήθηκαν οι συζητήσεις «Γιατί οι τέχνες και τα γράμματα δεν είναι πολυτέλεια σε εποχή κρίσης» και «Πολιτική βία και φανατισμός», επί τη βάσει ενός προβληματισμού που εστιάζει σε επίκαιρα ζητήματα και στην σημερινή κρίση, βλέποντάς την όμως ως σύνθετο φαινόμενο, το οποίο πέρα από την οξυμένη οικονομική του διάσταση έχει και άλλες παραμέτρους: Βρισκόμαστε μπροστά σε μια κρίση πολιτική, κοινωνική, πολιτισμική και ηθική, στις οποίες καλούμαστε να δώσουμε λύσεις συνολικά.
Πηγή: tovima.gr
"Σεβασμός στους νόμους είναι το μήνυμα που πέρασε ο Σωκράτης με την υπακοή του σε μια άδικη και ανήθικη θανατική καταδίκη."
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναρωτιέμαι, σεβασμό δίδαξε;
Δικαίως αναρωτιέσαι! Μπράβο σου! Όμως...
ΑπάντησηΔιαγραφή…στην προκειμένη εννοεί – θέλω να πιστεύω – πως ενώ είχε την δυνατότητα μια μέρα πριν τον θάνατο του να δραπετεύσει, επέλεξε την υπακοή στους νόμους.
Η δωρεάν σίτιση στο πρυτανείο, που ήταν και η αρχική του επιλογή – πρόταση, θεωρώ ότι ήταν περισσότερο ειρωνεία, παρά ανυπακοή, μιας και η τελική απόφαση πιστεύω πως… θα ήταν μονόδρομος για οποιονδήποτε ευφυή 70χρονο στη θέση του (ακόμα και σήμερα μη σου πώ, τώρα που το σκέφτομαι).
Τώρα, αν μου ζητούσες να επιλέξω ένα ναι ή ένα όχι – πράγμα που σημαίνει ότι είναι ανοιχτό το θέμα για μένα – θα έλεγα, πως - εφ’ όλης της ύλης - όχι δεν δίδαξε σεβασμό στους νόμους. Γραπτούς και άγραφους, κοινωνικούς, πολιτικούς, οικογενειακούς…
Επίσης, πιστεύω πως είναι υπερεκτιμημένος, όπως γενικότερα και όχι ειδικότερα το τονίζω, είναι υπερεκτιμημένοι οι αρχαίοι Έλληνες. Όπως και να έχει, το θέμα αυτό… είναι μια μεγάλη συζήτηση… και όχι ένας μεγάλος μονόλογος…
ΥΓ. Αυτό το αφιερώνω στον εαυτό μου:
«Ειδικότης εν Ελλάδι καλείται συγκεντρωμένη άγνοια επί ενός ειδικού θέματος» Εμμανουήλ Ροίδης
Και άλλα περί Σωκράτη... Το ζήτημα της ηθικής δεν με αγγίζει προσωπικά, καθώς θεωρώ τον εαυτό μου εντελώς ανήθικο και την ηθική με τη γενική της έννοια ένα μπούσουλα για όσους δεν διαθέτουν κρίση. Είναι ενδιαφέρον ότι σε ένα αμερικανικό νομικό πανεπιστήμιο (δεν θυμάμαι ποιο συγκεκριμένα) έγινε πρόσφατα η αναπαράσταση της δίκης του Σωκράτη με όλους τους τύπους και φυσικά τους νόμους της Αθήνας της εποχής και το αποτέλεσμα ήταν ότι δικαίως καταδικάστηκε με βάση πάντα το νομικό σύστημα της εποχής. Κατά τη γνώμη μου και αυτό, όπως και πολλά ακόμη ζητήματα έχουν υπερδιογκωθεί και διαστρεβλωθεί από την τάση για μυθοποίηση που μας διακρίνει ως είδος, περισσότερο ίσως από κάθε τι. Κατά τα άλλα όλοι καλά;
ΑπάντησηΔιαγραφή