Πέμπτη 22 Ιουλίου 2010
Άπιαστο όνειρο οι πληρότητες
Share
Η τουριστική περίοδος βρίσκεται στη μέση και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες κάθε άλλο παρά θετικά βιώνουν το εφετινό καλοκαίρι.
Από τη μια η κρίση και η οικονομική δυσπραγία, από την άλλη η μείωση του τουρισμού, εσωτερικού και εξωτερικού, και βλέπουν τα πλοία τους να αναχωρούν ακόμη και... άδεια για την νησιωτική Ελλάδα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις των εταιρειών, αλλά και τουριστικών πρακτόρων, η κίνηση είναι μειωμένη τουλάχιστον κατά 15% σε σχέση με πέρυσι. Ο Ιούλιος εξελίσσεται δε, σε έναν από τους δυσκολότερους μήνες των τελευταίων ετών, με τα εισιτήρια να είναι κατά περίπου 20% μειωμένα σε σχέση με πέρυσι, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις δρομολογίων όπου καταγράφεται μείωση ακόμη και κατά 30%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, με βάση τα στοιχεία των εταιρειών, η επιβατική κίνηση ήταν κατά περίπου 5%-7% χαμηλότερα μέχρι τον Απρίλιο, το πρώτο εξάμηνο έκλεισε στο -15%, ενώ οι τάσεις δυστυχώς είναι απογοητευτικές στο θερινό «φιλέτο» Ιουλίου – Αυγούστου.
Ενδεικτικά, με βάση τις εκτιμήσεις, η γραμμή Πειραιάς – Χανιά είναι αυτή που αντιστέκεται το φετινό καλοκαίρι, ενώ γενικότερα τα δρομολόγια της Κρήτης είναι «ανθεκτικά», αφού αποτελούν τις πλόες με την μεγαλύτερη κίνηση ετησίως, η οποία δεν περιορίζεται μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες.
Από την ΑΝΕΚ ανέφεραν χαρακτηριστικά πως η Κρήτη είναι ο κυριότερος από όλους τους προορισμούς του εσωτερικού με τη μεγαλύτερη κίνηση ιστορικά, τόσο σε Ι.Χ. αυτοκίνητα όσο και σε φορτηγά, ενώ καταγράφει την υψηλότερη κίνηση και σε επιβάτες μετά τον Αργοσαρωνικό.
Το μεγαλύτερο πλήγμα, στον αντίποδα φαίνεται πως δέχονται τα δρομολόγια Χίου-Μυτιλήνης, όπου παρατηρείται απώλεια της τάξης του 30% στα εισιτήρια. Χαμηλότερα κατά περίπου 10% δείχνει να κινείται και η γραμμή των Δωδεκανήσων.
Την πτώση δεν έχουν καταφέρει να αναχαιτίσουν ούτε οι πρωτόγνωρες προσφορές που κάνουν οι εταιρείες στο σύνολο σχεδόν των θαλάσσιων διαδρομών τους, ενώ ειδικά τις καθημερινές μπορεί κάποιος να ταξιδέψει σε δημοφιλείς προορισμούς ακόμη και με 10 ευρώ στην οικονομική θέση για τις Κυκλάδες ή από 19-20 ευρώ για Κρήτη.
Αλλά και στις διεθνείς γραμμές Ελλάδος-Ιταλίας, σύμφωνα με στελέχη της Attica Group, παρατηρείται μια συνεχιζόμενη πτώση στη διακίνηση φορτηγών αυτοκινήτων που αντανακλά την μείωση των εισαγωγών και εξαγωγών της χώρας. «Αντίστοιχα στην επιβατική κίνηση, οι προοπτικές και προσδοκίες για την καλοκαιρινή κίνηση είναι αρκετά συγκρατημένες με εμφανή τα σημάδια μειωμένου εισερχόμενου τουρισμού στη χώρα μας το φετινό καλοκαίρι», σημείωσαν οι ίδιες πηγές.
Με το βλέμμα στον Αύγουστο
Η τελευταία ελπίδα για τα πλοία της γραμμής είναι ο Αύγουστος και το μεγάλο κύμα φυγής των Ελλήνων παραθεριστών. Ωστόσο, όπως σημείωναν τουριστικοί πράκτορες, «όσο και αν αυξηθούν οι κρατήσεις, όσα εισιτήρια κι αν κοπούν, δύσκολα μπορεί ένας μήνας να αναπληρώσει τις απώλειες των προηγούμενων επτά…».
Την κατάσταση που επικρατεί φέτος περιγράφει με μελανά χρώματα και η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας, αφού οι εταιρείες στο σύνολό τους καταγράφουν αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα.
Σε πρόσφατη ανακοίνωσή της με αφορμή τις επαφές που είχε με την ΠΝΟ για την υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας, έκανε λόγο για την οικτρή οικονομική κατάσταση την οποία βιώνει ο κλάδος και οι εταιρείες και την αγωνία για την επιβίωσή τους: «Είναι πια απολύτως σαφές και γνωστό ότι οι εταιρίες παλεύουν καθημερινά για την επιβίωσή τους ( …). Την στιγμή που σε όλους τους τομείς υπάρχει μείωση μισθών και περικοπή όλων των επιδομάτων, καθώς και ομαδικές απολύσεις, οι ναυτικοί δεν απειλούνται με ανεργία παρά μόνο στη περίπτωση που κατόπιν των συνεχών κινητοποιήσεών τους, τα πλοία ακινητοποιούνται και οι ακτοπλοϊκές εταιρίες υφίστανται τεράστιες ζημίες, που τις οδηγούν στην πτώχευση».
Όπως σημειώνουν στελέχη της ακτοπλοΐας, ο ανταγωνισμός κυρίως στις... μεγάλες γραμμές, όπως είναι αυτές της Κρήτης, που ωθεί σε μεγάλες προσφορές και «πόλεμο» τιμών, επιβαρύνει εν τέλει περισσότερο τα οικονομικά των εταιρειών. Από την άλλη βέβαια, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, δεν μπορούν να μην κάνουν προσφορές, κάτι που ουσιαστικά απαιτεί και επιβάλλει η αγορά, γιατί στην αντίθετη περίπτωση τα πλοία θα ταξιδεύουν άδεια, αφού υπό κανονικές συνθήκες και με καμπίνα μια οικογένεια με 4 μέλη και ΙΧ θέλει τουλάχιστον 400 ευρώ για να ταξιδέψει.
«Αγκάθι» τα καύσιμα
Την ίδια στιγμή η αύξηση των καυσίμων στο πρώτο εξάμηνο κατά περίπου 50% επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τους ισολογισμούς τους. Πηγές της ΑΝΕΚ ανέφεραν στο Capital.gr πως σε περιπτώσεις ανόδου των τιμών των καυσίμων, ο συντελεστής κόστους αυτών φτάνει ή και ξεπερνά κάποιες φορές το 50% του συνολικού κόστους εκμετάλλευσης.
Οι ακτοπλόοι επιμένουν πως ουσιαστικές μειώσεις των τιμών θα επέλθουν εάν καταργηθούν ορισμένα από τα μη ανταποδοτικά τέλη υπέρ τρίτων που υπάρχουν στους ναύλους επιβατών και οχημάτων, με τα οποία επιβαρύνονται και με την σειρά τους μετακυλύουν στους επιβάτες.
Πηγή: www.capital.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
Και είχα την αίσθηση πως ο μόνος κλάδος που πηγαίναμε καλά σα χώρα, ήταν η ακτοπλοΐα... Τέλος πάντων, προς το παρόν ας απολαύσουμε ταξίδι στην Κρήτη με 19 ευρώ από την ΑΝΕΚ, πριν γίνουν αυτά που φοβούνται! :p
ΑπάντησηΔιαγραφή