Παρασκευή 1 Οκτωβρίου 2010

Pro Evolution Soccer 2011 review

Τα τελευταία χρόνια, η Konami προσπαθεί να ανανεώσει ριζικά το Pro Evolution Soccer σε κάθε του έκδοση. Συνηθίζει όμως να χτίζει πάνω του χωρίς να έχει από κάτω γερά θεμέλια. Το φετινό PES ξεκίνησε από την αρχή της περυσινής σεζόν με τους καλύτερους οιωνούς. Τα νέα του χαρακτηριστικά τράβηξαν ως επί το πλείστον το ενδιαφέρον των οπαδών της σειράς. Αυτό που όμως δεν άλλαξε, είναι τα παλιά, γνωστά προβλήματα που ταλανίζουν το παιχνίδι της Konami εδώ και χρόνια και που οι Ιάπωνες δεν τα έχουν επιλύσει. Τελικά θα διασκεδάσετε μαζί του ή θα απογοητευτείτε; Αυτό μόνο εσείς θα το κρίνετε, καθώς ως γνωστόν υπάρχουν δύο είδη εξομοιωτών ποδοσφαίρου. Ο Arcade (Pro) και ο Simulation (Fifa). Η Konami λοιπόν δείχνει για άλλη μια φορά ότι δεν πρόκειται να ξεφύγει ποτέ από την πρώτη κατηγορία.



Ελληνική έκδοση
Η φετινή ελληνική έκδοση του παιχνιδιού έχει μία σημαντική ιδιομορφία. Δεν υποστηρίζει αγγλικά μενού. Η έκδοση που πήραμε στα χέρια μας, προέρχεται από την Ιταλία κι έχει διαθέσιμα μόνο Ελληνικά και Ιταλικά μενού, καθώς επίσης και ανάλογες περιγραφές. Το πρόβλημα που προκύπτει εδώ είναι ότι στα ελληνικά μενού έχει γίνει κακή μετάφραση σε πάρα πολλά σημεία, με αποτέλεσμα να μην μπορείτε να αντιληφθείτε την σημασία της κάθε λέξης.

Στο θέμα της μετάφρασης, καταρχήν έχουμε λάθη τόσο στα ονόματα των ομάδων, όσο και στις τακτικές. Στα μεν ονόματα ομάδων, φανταστείτε το Αγγλικό πρωτάθλημα με ονόματα του τύπου «Χωριό Δυτικών Μιντλαντς», «Ανατολικό Λονδίνο» ή «Αγγειοπλαστεία». Προφανώς και δεν θα καταλάβετε τίποτα, καθώς οι Αγγλικές ορολογίες των ομάδων αφορούν τις πόλεις ή τα ψευδώνυμά τους, κάτι που σας επέτρεπε έως τώρα με τη βοήθεια του Wikipedia να αλλάξετε τις ονομασίες βάζοντας τις σωστές. Τι γίνεται όμως τώρα που τα ονόματα είναι στα ελληνικά; Αναγκαστικά θα τα δεχτείτε, θέλοντας και μη ή θα περιμένετε για κάποιο patch απ’ το WeHellas.gr, αρχικά για το PC κι αργότερα για το PS3.

Στα μενού των τακτικών υπάρχουν αντίστοιχα κάποιες κατά λέξη μεταφράσεις, με τις οποίες πολλές φορές θα δυσκολευτείτε να βγάλετε νόημα. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στα ειδικά χαρακτηριστικά παικτών. Ο Cristiano Ronaldo της Ρεάλ Μαδρίτης για παράδειγμα, έχει τα χαρακτηριστικά: «ψαλιδάκι», «εκτίναξη», «ικανότητα προσποίησης ώμων». Ως εδώ όλα καλά. Άντε να ερμηνεύσει κανείς τα «κομπιναδόρος», «καμικάζι», «ικανότητες ρουλέτας», «ικανότητες φλιπ φλαπ» και διάφορα άλλα περίεργα. Όποιος κατάλαβε, κατάλαβε!

Ομάδες και πρωταθλήματα
Τα προβλήματα με τα δικαιώματα των ομάδων συνεχίζουν για άλλη μια χρονιά κι αυτό διότι όπως είχαμε αποκαλύψει σε πρόσφατη συνέντευξη του Jonathan Murphy, η EA Sports κατέχει την αποκλειστική συμφωνία για τα δικαιώματα του Αγγλικού και του Γερμανικού πρωταθλήματος. Το μόνο που κατάφερε η Konami, ήταν να εξασφαλίσει την Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ απ’ την Αγγλία και τελευταία στιγμή τις Μπάγιερν Μονάχου και Βέρντερ Βρέμης από την Γερμανία. Από πρωταθλήματα, έχουμε το Ιταλικό πρωτάθλημα, το Αγγλικό (με λάθος ονόματα ομάδων), το Ισπανικό, το Γαλλικό, καθώς και διάφορες άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές ομάδες.

Από Ελλάδα υπάρχει η περυσινή τετράδα: Παναθηναϊκός, ΠΑΟΚ, ΑΕΚ και Ολυμπιακός, ενώ από τις ομάδες της Λατινικής Αμερικής, συναντάμε τις Boca Juniors, River Plate και Internacional. Υπάρχουν δεκάδες ακόμη ομάδες απ’ την Νότια Αμερική, αλλά είναι διαθέσιμες για κάποιον ανεξήγητο λόγο μόνο στο Copa Libertadores

Στις μεταγραφές, υπάρχει για άλλη μια χρονιά ένα θέμα, καθώς στην τελική έκδοση δεν έχουν περαστεί οι αγοραπωλησίες Ιουλίου και Αυγούστου. Για να είμαστε ειλικρινείς, οι περισσότερες μεταγραφές πολύ απλά δεν υπάρχουν! Στον Παναθηναϊκό παρόν δηλώνει μόνο ο Govou. Δεν υπάρχουν Luis Garcia, Damien Plessis, Daniel Fernandes και ο Jean-Alain Boumsong που ούτως ή άλλως ήταν ο τελευταίος της παρέας. Στον Ολυμπιακό απουσιάζουν οι περισσότερες φετινές μεταγραφές, με μόνες εξαιρέσεις τον Mirallas και τον Epstein, ο οποίος όμως είναι ήδη δανεικός στην Κέρκυρα. Ξεχάστε λοιπόν τους Riera, Rommedahl, Pantelic και τους υπόλοιπους νεοεισαχθέντες της ομάδας του λιμανιού.

Στην ΑΕΚ και τον ΠΑΟΚ η κατάσταση είναι παρόμοια, καθώς κι εκεί υπάρχουν μόνο οι μεταγραφές που έγιναν νωρίς το καλοκαίρι. Δεν δικαιολογούνται επίσης ορισμένα περίεργα στατιστικά παικτών, όπως το 66 rating του Σαλπιγγίδη και το 57 του Simao, όταν ακόμα κι ο…Gabriel βαθμολογείται με 77! Όλα αυτά φυσικά δεν πρόκειται να αλλάξουν, τουλάχιστον μέχρι η Konami να βγάλει κάποιο patch.

Στα επιμέρους modes, υπάρχει το Champions League, με την γνωστή του ατμόσφαιρα που θυμίζει έντονα τηλεοπτικό αγώνα, καθώς και το Copa Libertadores, το μόνο σημείο όπου θα μπορέσετε να χαρείτε τις μεγάλες ομάδες της Λατινικής Αμερικής. Τα μενού δημιουργίας Κυπέλλου και Πρωταθλήματος σας επιτρέπουν είτε να παίξετε κάποιο απ’ τα διαθέσιμα πρωταθλήματα χωρών, είτε να δημιουργήσετε ένα δικό σας κύπελλο, στο οποίο όμως για κάποιον ανεξήγητο λόγο περιλαμβάνονται μόνο Εθνικές ομάδες. Δεν υπάρχει δηλαδή η δυνατότητα να δημιουργήσετε κύπελλο συλλόγων με τους δικούς σας κανόνες.

Νέες αλλαγές στο gameplay
Η βασικότερη αλλαγή στο χειρισμό του φετινού PES είναι το σύστημα πάσας. Πλέον, μπορείτε να καθορίσετε με ακρίβεια πόσο δυνατές θα είναι οι πάσες σας (χαρακτηριστικό που υπάρχει ήδη στο Fifa) κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μπορείτε να κατευθύνετε την μπάλα εκεί που θέλετε. Γενικά ο χειρισμός θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πιο «arcade» από ποτέ. Αυτό ισχύει περισσότερο για τις σέντρες και τα σουτ, τα οποία βρίσκουν εύκολα στόχο. Οι σέντρες σας από τα πλάγια, σε όποιο σημείο κι αν είναι ο παίκτης σας, μπορούν να είναι πραγματικά επικίνδυνες.

Αντίστοιχα, στα σουτ ναι μεν έχει σημασία αν ο επιτιθέμενος πιέζεται ή όχι, απλά ακόμα στις περισσότερες περιπτώσεις δεν χρειάζεται η κλίση του σώματος να είναι απόλυτα σωστή, αλλά ούτε και να έχετε το σωστό timing. Η μπάλα θα κατευθυνθεί εκεί που θα ορίσετε εσείς, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη διάφοροι τέτοιοι παράγοντες. Όταν διώχνετε την μπάλα δε, εκεί θα την δείτε να εκσφενδονίζεται με δύναμη από το ένα τέρμα στο άλλο, ακόμα κι αν ο αμυντικός σας είναι υπό πίεση. Τα physics της μπάλας για φέτος, λάμπουν διά της απουσίας τους.

Γενικά οι πάσες και ακόμη περισσότερο οι προωθημένες πάσες, που πέρυσι ήταν προβληματικές, έχουν φέτος πολύ καλύτερη λειτουργία. Υπάρχουν επίσης τζαρτζαρίσματα στην διεκδίκηση της μπάλας και γενικά η engine μοιάζει πιο καλοδουλεμένη. Εκεί που κάπου χάνεται η μπάλα (κυριολεκτικά και μεταφορικά) είναι στις διεκδικήσεις. Ανά διαστήματα, οι μηχανισμοί του παιχνιδιού «lagάρουν» κι οι παίκτες στέκονται ακίνητοι με την μπάλα μπροστά τους λες και τα έχουν χαμένα. Αυτό συμβαίνει πολύ συχνά όταν υπάρχουν συγκρούσεις παικτών. Εκεί, η μόνη σας ελπίδα είναι το να πιέζετε διαρκώς με 1-2 παίκτες, ελπίζοντας να διεκδικήσετε την μπάλα.

Οι ντρίπλες έχουν δουλευτεί περίτεχνα, ώστε να μπορείτε να κάνετε ένα σωρό κολπάκια με την μπάλα. Θα αναφέρουμε ως παράδειγμα τον χειρισμό του Xbox 360. Κινώντας το δεξί control stick αριστερά-δεξιά, περνάτε το πόδι σας πάνω απ' την μπάλα. Με το LB και το control stick προς τα αριστερά κάνετε περιστροφή και πάτημα της μπάλας. Με LB και δεξιά, κάνετε προσποίηση κι ανοίγετε την μπάλα, ενώ με LB και κάτω ή πάνω στον αναλογικό μοχλό, μαζεύετε την μπάλα και την πετάτε μπροστά. Επιπλέον, με το LT και το control stick προς μία κατεύθυνση, πατάτε την μπάλα στο πάνω μέρος της και προς την κατεύθυνση που θέλετε, για να την τραβήξετε πλάγια. Τέλος, το RT χρησιμεύει για μικρά κοντρόλ της μπάλας, συνήθως πριν από ντρίπλα.

A.I.
Για να κρίνουμε το παιχνίδι της CPU στο γήπεδο, θα το χωρίσουμε σε τρεις διαφορετικές στιγμές. Όταν η αντίπαλη ομάδα αμύνεται, όταν έχει την μπάλα στα πόδια της κι όταν σουτάρει. Στην πρώτη και στην τρίτη περίπτωση, δοκιμάζοντας το PES στο ανώτερο επίπεδο δυσκολίας, μπορούμε να πούμε ότι έγινε καλή δουλειά. Η αμυντική διάταξη των αντιπάλων ήταν στις περισσότερες περιπτώσεις σωστή, με μόνη εξαίρεση τις σέντρες, στις οποίες οι αμυνόμενοι ανά διαστήματα πελαγοδρομούσαν ή έδιωχναν την μπάλα με αστάθεια. Επιπλέον, τα σουτ που δεχόμασταν κατευθύνονταν κυρίως προς το τέρμα, είτε σε σουτ μέσα από την περιοχή είτε στις περισσότερες εκτελέσεις φάουλ, στις οποίες αν η απόσταση ήταν κοντινή μαζεύαμε συνήθως την μπάλα απ’ τα δίχτυα.

Στη δεύτερη περίπτωση όμως, αυτή της επίθεσης, η κατάσταση φέτος αλλάζει. Αν δοκιμάσετε να πιέσετε ασφυκτικά τον αντίπαλο, τότε η μπάλα θα χαθεί πιο εύκολα από το αναμενόμενο. Ειδικά στην πίεση 2 σε 1, εκεί πραγματικά η CPU τα βρίσκει σκούρα. Καταφέραμε πολλές φορές ακόμα και να κλέψουμε την μπάλα πιέζοντας τον τελευταίο αμυντικό και κατ’ επέκταση να σκοράρουμε. Ένα ακόμη πρόβλημα που υπάρχει είναι τα πλάγια, όπου η μπάλα κλέβεται πολύ πιο εύκολα, καθώς οι εκτελεστές την στέλνουν αραιά και που κατευθείαν συστημένες στα πόδια σας.

Σε γενικές γραμμές, αν είστε βετεράνος του είδους και ξέρετε να ντριπλάρετε και να σεντράρετε, τότε αναμένεται να νικήσετε ισάξιους ή και καλύτερους αντιπάλους σας στο δυσκολότερο επίπεδο, απ’ τις πρώτες κιόλας ώρες εξοικείωσης. Οι λιγότεροι έμπειροι ναι μεν θα το καταφέρετε, αλλά με περισσότερη εξάσκηση. Μεγάλο ατού του PES 2011 είναι ο πιο user-friendly χειρισμός, καθώς οι εντολές σας εκτελούνται άμεσα. Κι αν η ταχύτητα παιχνιδιού δεν σας καλύπτει, τότε μπορείτε να την αυξομειώσετε από το σχετικό μενού και να την κάνετε 1 ή 2 φορές πιο αργή η πιο γρήγορη.

Στις διαιτητικές αποφάσεις, υπάρχει για άλλη μια φορά το πρόβλημα με το παθητικό οφ-σάιντ. Ενώ η μπάλα παίζεται, αν γίνει μπαλιά προς τον επιθετικό σας, τότε σφυρίζεται αμέσως οφ-σάιντ ακόμα κι αν ο παίκτης δεν πάρει μπάλα! Αυτό σαφώς κι αποτελεί πρόβλημα καθώς αν ένας παίκτης είναι στην άκρη του γηπέδου και δεν επηρεάζει την φάση ή αν γυρίσει για να πάρει την μπάλα μπροστά απ’ τους αμυντικούς, τότε δεν πρέπει να υπάρχει καμία παράβαση. Συν τις άλλοις, οι διαιτητές κάνουν και κάποια μικρά λαθάκια με ορισμένα φάουλ, την στιγμή που οι αμυνόμενοι παίρνουν καθαρά μπάλα. Το τελευταίο δεν συμβαίνει συχνά, όμως σε καίρια σημεία μπορεί να σας κοστίσει.

Τακτικές
Το πολυδιαφημισμένο νέο σύστημα τακτικών, σας επιτρέπει να κάνετε τις αλλαγές σας πιο άμεσα, καθώς σας παρουσιάζεται η οθόνη τακτικής της ομάδας σας και οι αλλαγές σας γίνονται με drag & drop. Αυτό βρίσκει φέτος ακόμη μεγαλύτερο αντίκτυπο στους κατόχους PC που μπορούν να χρησιμοποιήσουν το ποντίκι. Όσοι παίξετε το παιχνίδι σε κονσόλες, θα πρέπει να χειριστείτε τον δείκτη με το αριστερό analog stick.

Ο λόγος που η Konami έκανε αυτές τις αλλαγές, είναι για να διευκολύνει τους νεότερους παίκτες. Κάθε φορά που θα μπαίνετε στην οθόνη των τακτικών, θα σας ζητείται να προσδιορίσετε πως θέλετε να παίξει η ομάδα σας (επιθετικά ή αμυντικά) κι αντίστοιχα θα σας δίνονται κάποια προτεινόμενα συστήματα. Αυτή η «μόντα» δείχνει να απευθύνεται καθαρά σε αρχάριους, καθώς φαντάζει κουραστική για όσους ξέρουν ήδη τι σύστημα θα παίξουν.

Στις υπόλοιπες αλλαγές τακτικής, συναντάμε την επιλογή στρατηγικής, δηλαδή το αν θα παίξετε με αντεπιθέσεις, οργανωμένες επιθέσεις ή αμυντικά, καθώς και το Στυλ ομάδας, μενού απ’ όπου προσδιορίζετε τις κινήσεις των παικτών σας και την πίεση. Σε αντίθεση με πέρυσι, φέτος οι εντολές σας έχουν κλίμακα από το 1 έως το 20. Υπάρχει πολύ καλύτερη ανταπόκριση εντολών, ειδικά στο θέμα της πίεσης, απλά στην υποστήριξη των συμπαικτών σας μέσω κινήσεων, θα μπορούσε να είχε γίνει λίγο καλύτερη δουλειά.

Η νέα επιλογή για φέτος, είναι η ρύθμιση τακτικής με την οποία καθορίζετε την συμπεριφορά των παικτών σας ανάλογα με το σκορ. Επιλέγετε λοιπόν πως θα συμπεριφέρεται η ομάδα σας όταν χάνει, όταν το ματς είναι ισοπαλία ή όταν κερδίζει. Σε καθεμία από τις τρεις περιπτώσεις, μπορείτε να εισάγετε μέχρι δύο εντολές μαζί και για όποια διάρκεια θέλετε. Για παράδειγμα, μπορείτε όταν χάνετε να επιλέξετε για τα πρώτα 60 λεπτά παιχνίδι κατοχής και για το τελευταίο μισάωρο αντεπιθέσεις σε συνδυασμό με μακρινές μπαλιές. Οπότε, σε κάθε κλέψιμο μπάλας, οι παίκτες σας θα ξεχύνονται μπροστά και θα εκτελούν τις παραπάνω εντολές. Αντίστοιχα, όταν κερδίζετε, υπάρχει δυνατότητα επιλογής παιχνιδιού κατοχής για να κρατάτε περισσότερο την μπάλα.

Become a Legend
Στο BAL, αναλαμβάνετε ως γνωστόν έναν και μόνο παίκτη και καλείστε να ξεκινήσετε την καριέρα σας ως ποδοσφαιριστής, επιλέγοντας την επιθυμητή θέση. Φυσικά, ως είθισται, αν επιλέξετε αμυντικός τότε το έργο σας θα είναι βαρετό, ενώ ως ακραίος παίκτης θα παίρνετε πιο δύσκολα μπάλα απ’ την πλευρά σας. Η καλύτερη λύση για άλλη μια χρονιά είναι αυτή του επιθετικού, πόσο μάλλον τώρα που οι αντίπαλοι αμυντικοί παρουσιάζουν προβλήματα όταν δέχονται πίεση.

Για φέτος, στο Become a Legend υπάρχει η εξής διαφοροποίηση. Στο ξεκίνημα επιλέγετε κάποια αρχικά στοιχεία του παίκτη σας. Καταρχήν κατανέμετε τα προσόντα σας μοιράζοντας 14 πόντους σε Σουτ, Πάσα, Ντρίπλα, Άμυνα, Ταχύτητα, Δύναμη και Αντοχή. Ανάλογα γίνεται και η κατανομή των πόντων στα στατιστικά σας. Στην πορεία, κατανέμετε 11 πόντους στους τομείς που θέλετε να βελτιώσετε περισσότερο με την προπόνηση. Μέσα σ’ όλα αυτά, υπάρχει κι η δυνατότητα αναζήτησης νέας ομάδας οποιαδήποτε στιγμή, καθώς και το στοιχείο του μάνατζερ που σας φέρνει εναλλακτικές προτάσεις από συλλόγους.

Στην αρχή της σεζόν, θα παίξετε δύο φιλικούς αγώνες ξεκινώντας ως βασικοί, ώστε να τεστάρετε τις δυνατότητές σας. Στα αποδυτήρια θα βλέπετε με λεζάντες τις ομιλίες του προπονητή για οδηγίες, κοιτώντας παράλληλα στον πίνακα το τι πρέπει να κάνετε με τους συμπαίκτες σας. Θα ειπωθεί για παράδειγμα ότι η αντίπαλη ομάδα είναι αδύναμη σε μία πλευρά την οποία θα πρέπει να εκμεταλλευτείτε. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να σας ζητηθεί να τρέχετε σε κενούς χώρους, να μαρκάρετε συγκεκριμένους αντιπάλους ή να περάσετε την μπάλα σε έναν συμπαίκτη σας.


Όπως θα ‘λεγε κι ο Σωτηρακόπουλος, η Konami «έχασε μία μάχη, αλλά όχι τον πόλεμο».



Στο τέλος του αγώνα θα σχολιαστεί η απόδοσή σας απ’ τον προπονητή. Αν δεν είστε μέσα στις φάσεις, αν δεν δίνετε σωστές πάσες ή αν δεν πετυχαίνετε γκολ (σε περίπτωση επιθετικού) τότε σίγουρα δεν θα ακούσετε και τα καλύτερα. Η απόδοσή σας δέχεται και βαθμολογία στην κλίμακα 1-10, λαμβάνοντας υπόψη και τα “0.5”. Σε κάποιες περιπτώσεις, θα σας συνομιλούν και οι συμπαίκτες σας (!) λέγοντάς σας την γνώμη τους σχετικά με την απόδοσή σας και δείχνοντας σημεία ενθάρρυνσης προς εσάς.

Μετά τους πρώτους δύο αγώνες προπόνησης, θα πρέπει να παίξετε με την πρώτη ομάδα. Αυτή τη φορά όμως δεν θα χρειάζεται να μείνετε εκτός αποστολής για τα πρώτα ματς, ιδρώνοντας στο οικογενειακό διπλό μέχρι να σας προσέξουν. Θα παίζετε από την αρχή, έστω ως αλλαγή και σταδιακά θα κερδίσετε πιο γρήγορα θέση βασικού. Το κακό βέβαια είναι ότι για τα λεπτά που δεν παίζετε ή όποτε γίνεστε αλλαγή, είστε αναγκασμένοι να βλέπετε όλο το παιχνίδι, έστω και στο fast forward.

Master League
Στο νέο Master League, δεν έχουν αλλάξει πολλά πράγματα. Υπάρχουν για άλλη μια φορά οι συμφωνίες με χορηγούς και το χρήμα ρέει άφθονο, τόσο ώστε να έχετε το ελεύθερο να προσλάβετε τους καλύτερους γυμναστές για την ομάδα σας. Η διαφορά φέτος είναι ότι τα στατιστικά τους είναι ορατά, άρα δεν φτάνει να επιλέξετε μόνο έναν γυμναστή κορυφαίου επιπέδου, αλλά να κάνετε επένδυση με βάση τα χαρακτηριστικά του. Συγκεκριμένα, όλοι οι γυμναστές διαθέτουν τα: Σημείο επικέντρωσης, Ανάπτυξη Νέων, Τακτική Εγρήγορση, Τεχνική Προπόνηση και Ικανότητα εντοπισμού. Προσλαμβάνοντας έναν γυμναστή, σίγουρα δίνετε μια μικρή ώθηση στην προπόνηση της ομάδας.

Κάτι ανάλογο ισχύει και για τον γιατρό και τον σκάουτερ, δύο θέσεις-κλειδιά, καθώς αφενός έχουμε περισσότερους τραυματισμούς φέτος (ακόμα και χωρίς να παίζουν οι παίκτες), αφετέρου το σύστημα μεταγραφών παραμένει το ίδιο κουραστικό. Θα πρέπει δηλαδή για άλλη μια φορά να περιμένετε δυστυχώς ένα ανάλογο διάστημα ημερών μέχρι ένας παίκτης να σας απαντήσει για το αν ενδιαφέρεται ή όχι να έρθει σε εσάς. Με δυνατότητα επιλογής μέχρι τεσσάρων συναλλαγών ταυτόχρονα και ορισμένους παίκτες να αρνούνται συμβόλαια, για άλλη μια φορά ο χρόνος σας φαντάζει περιορισμένος.

Online
Στην συνέντευξη του Jonathan Murphy, είχε ειπωθεί ότι φέτος θα είχαμε παιχνίδι έως και 4vs4 παικτών. Κάτι τέτοιο όμως δεν δείχνει να υπάρχει στην τελική έκδοση, παρά μόνο μέχρι 2vs2 maximum. Αυτό που κερδίζει τις εντυπώσεις είναι το Master League Online, στο οποίο υπάρχουν πέντε κατηγορίες ομάδων με όλους τους gamers που συνδέονται για να παίξουν PES.

Η διαδικασία συμμετοχής είναι απλή. Διαλέγετε όποια γνωστή ομάδα του παιχνιδιού θέλετε, ξεκινάτε έχοντας τυχαία ονόματα παικτών και στην πορεία αγοράζετε και πουλάτε τους παίκτες της επιλογής σας. Για να βρείτε πιο εύκολα αντίπαλο, υπάρχουν γρήγορα παιχνίδια με αγώνες σε παίκτες οποιασδήποτε κατηγορίας. Στο τέλος κάθε αγώνα, αλλάζουν τα rankings και τα οικονομικά των ομάδων, ανάλογα με το δυναμικό τους, ώστε να μην αδικηθούν οι ασθενέστεροι και αντίστοιχα να μην ευνοηθούν οι ισχυρότεροι. Όσο κερδίζετε, τόσο ανεβαίνετε στα rankings κι όσο χάνετε πέφτετε. Σεζόν δεν υπάρχει, συνεπώς αν π.χ. ένας απ’ τους πρώτους της τρίτης κατηγορίας κερδίσει στον τελευταίο αγώνα που θα παίξει online και περάσει σε βαθμούς τον πρώτο, τότε θα προκριθεί στην δεύτερη κατηγορία.

Το ταμείο σας ξεκινάει με μόλις 500.000 ευρώ μπάτζετ. Αρχικά θα πρέπει να πουλήσετε τους αναπληρωματικούς που δεν χρειάζεστε και στη συνέχεια να αγοράσετε κάποιους παίκτες που θα αποδίδουν καλά για την αξία τους. Οι τιμές των παικτών είναι πιο χαμηλές απ’ την πραγματικότητα. Για παράδειγμα, ο Aguero κοστίζει 5.1 εκατομμύρια δολάρια, ο Cristiano Ronaldo 9.1 κι ο Jermain Defoe 3.3. Ο μόνος περιορισμός είναι ότι αρχικά μπορείτε να κάνετε μέχρι πέντε μεταγραφές.

Τέλος, για να ολοκληρώσουμε στα του Online, στο Legends mode απλά επιλέγετε τον παίκτη που φτιάξατε στο Become a Legend και στη συνέχεοα παίζετε μαζί με την ομάδα σας κόντρα σε ομάδες άλλων χρηστών.

Γραφικά
Η Konami έχει κάνει για άλλη μια χρονιά εξαιρετική δουλειά στα γραφικά. Καταρχήν το περιβάλλον έχει πολύ πιο καλοσχεδιασμένα μενού, ενώ η οθόνη που μεσολαβεί πριν την έναρξη του αγώνα, δείχνει τις δύο ομάδες και τον σημαντικότερο παίκτη απ’ την καθεμία σε 3D μορφή. Το background κινείται υπό το βλέμμα του Lionel Messi και των χρημάτων της Barcelona, με διάφορα ευχάριστα εφέ κατά την επιλογή των μενού.

Στα textures υπάρχει μια μικρή βελτίωση, ενώ τα πρόσωπα των ποδοσφαιριστών είναι φέτος ακόμη πιο αληθοφανή από ποτέ. Πέραν αυτού, έχουν βελτιωθεί έως ένα βαθμό τα animations, ιδιαίτερα στις κινήσεις υποδοχής της μπάλας, κοντρόλ, ντρίπλας αλλά και σέντρας. Στον αντίποδα, το κοινό στις εξέδρες των γηπέδων φαντάζει αρκετά στατικό.

Ήχος
Η φετινή περιγραφή αγώνα από τους Χρήστο Σωτηρακόπουλο και Γιώργο Θαναηλάκη είναι σίγουρα μια ευχάριστη έκπληξη για το ελληνικό κοινό. Ο Σωτηρακόπουλος, κορυφαίος στο είδος του, έχει ήδη εμπειρία από την σειρά Fifa, στην οποία είχε αναλάβει κάποτε το σπικάζ και καταφέρνει να ανταπεξέλθει τόσο καλά ώστε οι ατάκες του να ακούγονται ρεαλιστικά. Το κακό όμως είναι ότι τα κείμενα που του έχει δώσει η Konami έχουν αρκετά κενά διαστήματα μέσα στην περιγραφή, ενώ παράλληλα πολλές ατάκες δεν μεταφράζονταν, συνεπώς έπρεπε να προσαρμοστούν στην ελληνική πραγματικότητα. Πάντως, για άλλη μια φορά έχουν ειπωθεί μυθικές φράσεις του τύπου “Έχουν χάσει μια μάχη αλλά όχι τον πόλεμο” ή το “Αυτό ήταν ένα σκληρό τάκλιν. Σχεδόν δολοφονικό!” Όσο για τον συνοδευτικό σχολιασμό, ο Γιώργος Θαναηλάκης έχει πιο υψηλό τόνο, με αποτέλεσμα να ακούγεται πολλές φορές στημένος και γενικά διαφοροποιημένος απ’ τον συνομιλητή του.

Σε γενικές γραμμές, κατά το σπικάζ υπάρχουν αρκετά ψαγμένα σχόλια, όπως το ότι ένα παιχνίδι είναι ματς αιωνίων αντιπάλων (σχολιάζεται στο Ολυμπιακός-Παναθηναϊκός) ή τα σχόλια για σουτ συγκεκριμένων παικτών (π.χ. “σουτ από τον Μήτρογλου”). Αυτό είναι ένα μικρό δείγμα του ότι εδώ υπήρξε αρκετή δουλειά, ίσως πολύ περισσότερη από άλλες χώρες, καθώς αυτή είναι κι η πρώτη φορά που το Pro Evolution Soccer αποκτά ελληνική περιγραφή, άρα δεν υπάρχουν έτοιμες ατάκες προηγούμενων ετών. Υπάρχουν βέβαια και κάποια άκυρα σχόλια για τα οποία δεν ευθύνονται οι δύο σπίκερ, όπως το “Κλασικό παιχνίδι που θα μείνει για πάντα στη μνήμη μας” όταν ένας αγώνας έχει λήξει 0-0 με αδιάφορο θέαμα.

Η μουσική που ακούγεται στα μενού του PES θυμίζει περισσότερο το περυσινό στυλ του Fifa, με ακούσματα απ’ όλες τις χώρες. Υπάρχουν πολλά λατινοαμερικάνικα κομμάτια, απαλά Ιταλικά ακούσματα ή ακόμα και τα κλασικά Mainstream Βρετανικά τραγούδια που ταιριάζουν στο είδος. Σε κάθε περίπτωση, θα προτιμούσαμε φανατικά τις μουσικές επιλογές του PES 2010.

Όσο για το κοινό κατά την διάρκεια του αγώνα, οι ιαχές πλέον ακούγονται ελαφρώς ξεπερασμένες και στημένες, πόσο μάλλον την στιγμή που υπάρχουν τόσα συνθήματα που μπορούν να τονίσουν κάτι το διαφορετικό.

Επίλογος
Η αλήθεια είναι ότι περιμέναμε την εικόνα του φετινού Pro Evolution Soccer πολύ καλύτερη. Ίσως γιατί οι απαιτήσεις των οπαδών της σειράς έχουν πλέον αυξηθεί. Οι ανανεώσεις στον χειρισμό τελικά δεν αποδείχτηκαν αρκετές, καθώς η Konami παρέλειψε πολλά θέματα που αφορούσαν τόσο την engine του παιχνιδιού, όσο και την βάση ομάδων και παικτών. Τουλάχιστον, το νέο σύστημα στις πάσες και το Master League Online είναι σίγουρα πολύ ενδιαφέρουσες προσθήκες. Σε γενικές γραμμές, το PES 2011 μπορεί να σας προσφέρει άφθονες ώρες διασκέδασης, απλά θα χρειαστεί για άλλη μια χρονιά να παρακάμψετε τα όποια προβλήματα.

Θετικά:
- Αναβαθμισμένα γραφικά
- Το νέο σύστημα πάσας λειτουργεί πολύ σωστά
- Η νέα οθόνη τακτικών
- Το Master League Online
- Η ελληνική περιγραφή αγώνα

Αρνητικά:
- Προβλήματα στην A.I.
- Οι γνωστές ελλείψεις στις ομάδες και τις τελευταίες μεταγραφές
- Ορισμένες διαιτητικές αποφάσεις
- Ορισμένα κενά στο σχολιασμό
- Κακή ελληνική μετάφραση χωρίς δυνατότητα χρήσης αγγλικών μενού


Βαθμολογία
Γραφικά: 9
Ήχος: 7.5
Gameplay: 7.5
Αντοχή: 8
Γενικά: 8.1

Διατηρεί την αίγλη των προκατόχων του και παρά τα ελαττώματά του εξακολουθεί να είναι άκρως διασκεδαστικό.



gazzetta.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...