Κυριακή 13 Ιουνίου 2010

Τρομάζει η προοπτική της βενζίνης στα 2 ευρώ

Share

Φήμες για αναγκαστικές συγχωνεύσεις πριν από τα αναπόφευκτα λουκέτα.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Κινήσεις αναγκαστικών συγχωνεύσεων υπό τη δαμόκλειο σπάθη των λουκέτων αλλά και τις πληροφορίες για νέες αυξήσεις στους φόρους κυοφορούνται στην πολύπαθη αγορά καυσίμων. Η σχετική φημολογία έχει ενταθεί το τελευταίο διάστημα μετά τις αλλεπάλληλες αυξήσεις στους φόρους που έχουν προκαλέσει αλυσιδωτά προβλήματα στην αγορά.
Οι πληροφορίες αυτές αφορούν μικρές ή μικρομεσαίες εταιρείες της αγοράς, που είναι οι πρώτες που χτυπιούνται από τη δραματική μείωση της κατανάλωσης, την αύξηση των επισφαλειών από τα πρατήρια που κλείνουν και τη δυσκολία εξεύρεσης κεφαλαίων κίνησης. Οι εταιρείες αυτές φαίνεται ότι επιλέγουν ως έσχατη λύση τη «συνένωση προβλημάτων», προσβλέποντας σε ένα καλύτερο μέλλον που όπως όλα δείχνουν αργεί.
Στο πρόσφατο παρελθόν πάντως είχε σημειωθεί και πάλι κινητικότητα στην αγορά, όταν κάποιες μικρότερες εταιρείες είχαν μπει στο στόχαστρο εξαγοράς από μεγαλύτερους παίκτες. Παράγοντας που είναι σε θέση να γνωρίζει τις συζητήσεις που είχαν ξεκινήσει λίγους μήνες προτού ενταθεί η κρίση στην αγορά αναφέρει στο «Κ» ότι υπήρχαν μικρές εταιρείες που ζητούσαν τίμημα αναλογικά μεγαλύτερο από εκείνο της Shell των 700 πρατηρίων που πουλήθηκε στα 219 εκατ. ευρώ. Ενδεικτικά, εταιρεία με λιγότερα από 100 πρατήρια είχε ζητήσει ποσό της τάξης των 50 εκατ. ευρώ. Με αυτές τις απαιτήσεις ήταν λογικό να μην προχωρήσουν οι «γάμοι».
Ακόμη ένας λόγος που τέτοιες κινήσεις δεν τελεσφόρησαν αφορά το ότι απαιτείται προσεκτική μελέτη ώστε το δίκτυο που εξαγοράζεται να λειτουργεί συμπληρωματικά με το υπάρχον, καθώς σε διαφορετική περίπτωση η εξαγορά δεν προσδίδει αξία ούτε έχει νόημα.
Οι κρίσιμοι μήνες

Σύμφωνα με πηγές των εταιρειών εμπορίας, το δεύτερο εξάμηνο του έτους αλλά και ολόκληρο το 2011, θα είναι ίσως η πιο κρίσιμη περίοδος για την αγορά. Στο διάστημα αυτό αναμένεται να ενταθούν οι επιπτώσεις της κρίσης στο κομμάτι της αγοράς εμπορίας. Μάλιστα είναι τέτοια η εικόνα της αγοράς που εκτιμάται ότι η χαμηλή –λόγω καιρικών συνθηκών– ζήτηση στο πετρέλαιο θέρμανσης τελικά λειτούργησε ευεργετικά για κάποιες εταιρείες που σε διαφορετική περίπτωση θα έπρεπε να βρουν μεγαλύτερα κεφάλαια κίνησης και στη συνέχεια να αποπληρώσουν υποχρεώσεις σε προμηθευτές χωρίς να έχουν εισπράξει από πελάτες.
Το πρώτο crash test πάντως θα φανεί με την ανακοίνωση των εξαμήνων των εισηγμένων εταιρειών, καθώς θα υπάρξει για πρώτη φορά αποτύπωση της συμπεριφοράς της αγοράς μετά τα μέτρα και ειδικότερα μετά τον Μάρτιο, όταν και η κάμψη στις πωλήσεις έφτασε για πρώτη φορά σε διψήφια νούμερα. Εκείνο που επίσης θα πρέπει να συνυπολογιστεί είναι ότι η αγορά ήδη διήλθε μια δύσκολη διετία όπου οι leaders είδαν τα περιθώριά τους να μειώνονται δραματικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2009 κατέγραψαν ζημιές και οι τρεις μεγάλες εταιρείες του κλάδου, όταν πέρυσι ζημιές κατέγραψε μόνο η Shell. Στον αντίποδα, οι μεσαίοι της αγοράς, Elinoil και Revoil, έδειξαν καλή συμπεριφορά και πέτυχαν αύξηση των κερδών τους. Από πλευράς κατανάλωσης, το 2009 ήταν μια χρονιά ουδέτερη (οι πωλήσεις βενζινών σε όγκους εμφάνισαν οριακή αύξηση 0,2%), ενώ σε «ρηχά» νερά, πλην όμως με θετικό πρόσημο, κινήθηκαν οι δύο μικρότερες εταιρείες που έχουν ανακοινώσει τους ισολογισμούς τους (Gallon, Kaoil).
 
Ειδικός φόρος κατανάλωσης
Η προοπτική νέας αύξησης στον ειδικό φόρο κατανάλωσης προκαλεί πανικό ακόμη και στις πλέον υγιείς επιχειρήσεις του κλάδου. Ήδη με δύο αλλεπάλληλες αυξήσεις σε ΕΦΚ και ΦΠΑ, η αγορά μετρά 500 λουκέτα σε πρατήρια και κατακόρυφη μείωση του τζίρου, με ποσοστά άγνωστα μέχρι σήμερα για τον εγχώριο κλάδο. Εάν με τις σημερινές τιμές υπάρχει συνολικά στην αγορά μείωση της τάξης του 20 έως 25%, τότε μια νέα αύξηση του φόρου που θα έφερνε την τιμή της βενζίνης στα 2 ευρώ το λίτρο θα αποτελούσε ξεκάθαρα χαριστική βολή, σημειώνει παράγοντας της αγοράς στο «Κ».
Η αύξηση των τιμών από τον Φεβρουάριο στην αμόλυβδη βενζίνη υπερβαίνει τα 40 λεπτά το λίτρο (ή ποσοστό 37%) και οφείλεται αποκλειστικά στους φόρους και την άνοδο των διεθνών τιμών. Συγκεκριμένα, η μέση λιανική τιμή στις 5 Φεβρουαρίου ήταν 1,101 ευρώ και έφτασε στις 14 Μαΐου στο 1,509 ευρώ, δηλαδή αυξήθηκε κατά 40,8 λεπτά. Από αυτά, τα 26 λεπτά ήταν η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, 8,6 λεπτά η αύξηση του ΦΠΑ, 0,2 λεπτά λοιπές εισφορές και 6,1 λεπτά ανέβηκε η τιμή διυλιστηρίου αναλογικά με τις διεθνείς τιμές. Αντιθέτως, το μεικτό περιθώριο κέρδους εταιρειών και πρατηριούχων μειώθηκε κατά 0,2 λεπτά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα απασχόλησε και το Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών όπου επισημάνθηκε ότι μια νέα αύξηση στην τιμή των καυσίμων ξεπερνά τον κλάδο και «ακουμπά» ολόκληρη την αγορά: Βενζίνη στα 2 ευρώ σημαίνει μεταξύ άλλων νέες ασφυκτικές πληθωριστικές πιέσεις, αύξηση του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων και νέα μείωση της κίνησης.
Και όλα αυτά με σχετικά χαμηλά τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, όταν ήδη εκφράζονται οι φόβοι για πιθανή ένταση στον Περσικό κόλπο που, εφόσον επαληθευτούν, τότε βρισκόμαστε προ των πυλών νέας μεγάλης επιβάρυνσης στην τιμή των πετρελαιοειδών.
Έσχατη λύση πριν από το λουκέτο, η «συνένωση των προβλημάτων» για τις επιχειρήσεις που ασφυκτιούν από την έλλειψη ρευστότητας και τη μείωση πωλήσεων.
 
Του Χάρη Φλουδόπουλου

Πηγή: www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...