Κατά το πρόσφατο συνέδριο All Things D, ο Steve Jobs περιέγραψε την κουλτούρα της Apple (AAPL) ως «αυτής μιας νεοσύστατης εταιρείας». Γιατί;
Μήπως επειδή είναι νοσταλγικός, λαχταρώντας να ανοικοδομήσει την εταιρεία που ίδρυσε σχεδόν πριν από 35 χρόνια; Αντικατοπτρίζει το πάθος του για την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα που τόσο συχνά συνδέονται με νεοσύστατες εταιρείες; Ή απλά λέει ότι μια νεοσύστατη εταιρεία έχει καλύτερα προϊόντα, ταχύτητα, και ανάπτυξη;
Μαντέψτε: όλα τα παραπάνω. Αλλά αυτό που ίσως είναι πιο ενδιαφέρον είναι ότι μοιραζόμενος αυτή την ιδέα, o Jobs αποκάλυψε το μυστικό της επιτυχίας της Apple. Η ουσία του καταλύτη της επιτυχίας της Apple είναι το ίδιο στοιχείο που κάνει τις νεοσύστατες εταιρείες να καινοτομήσουν, το ίδιο στοιχείο που αποτελεί τη ρίζα όλων των κουλτούρων υψηλής απόδοσης. Η περιγραφή του συμπυκνώνει την έξυπνη συνεργασία που κρύβεται πίσω από τις δημιουργικές πράξεις της καινοτομίας σε όλη την Apple και αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της κουλτούρας της εταιρείας.
Η κουλτούρα οδηγεί την καινοτομία
Η κουλτούρα είναι μια κοινή δέσμη κανόνων. Ο David Caldwell, καθηγητής management στο Santa Clara University, μιλά για «την κουλτούρα ως μια κοινή κατανόηση των υποθέσεων και των προσδοκιών μεταξύ των μελών μιας οργάνωσης, και αυτό αντανακλάται στις πολιτικές, το όραμα, καθώς και τους στόχους του οργανισμού αυτού».
Με άλλα λόγια, η κουλτούρα οδηγεί την επιτυχία, όχι το αντίστροφο. Η ηγεσία είναι οδηγός της κουλτούρας. Ο Stephen Sadove, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Saks, λέει πως η κουλτούρα οδηγεί τους αριθμούς: «Η κουλτούρα κινεί την καινοτομία και ό, τι άλλο προσπαθείτε να επιτύχετε μέσα σε μια επιχείρηση - καινοτομία, εφαρμογή, ό,τι και αν είναι. Και αυτό δίνει ώθηση στα αποτελέσματα» έγραψε σε ένα πρόσφατο άρθρο στους New York Times. «Όταν μιλώ με τη Wall Street, οι άνθρωποι πραγματικά θέλουν να γνωρίζουν τα αποτελέσματά σας, ποιες είναι οι στρατηγικές σας, ποια είναι τα προβλήματα, τι είναι αυτό που κάνετε για να προχωρήσει η επιχείρησή σας. Σπάνια ρωτούν για την κουλτούρα, για την ηγεσία, για τους ανθρώπους της οργάνωσης. Και όμως, ο κόσμος, η ηγεσία, και οι ιδέες τελικά βρίσκονται πίσω από τους αριθμούς και τα αποτελέσματα».
Έτσι, η κουλτούρα μπορεί να μοιάζει με κάτι ασαφές, αλλά είναι η ουσία που διατυπώνει το πώς θα γίνουν τα πράγματα. Eίναι μια καθοριστικής σημασίας κινητήρια δύναμη για τα αποτελέσματα και η σημασία της δεν πρέπει ποτέ να υποτιμάται.
Η Apple ως Startup
Πρόσφατα, η κεφαλαιοποίηση της Apple ξεπέρασε της Microsoft (MSFT), καθιστώντας την Apple την πιο πολύτιμη εταιρεία τεχνολογίας στον κόσμο. Ωστόσο, όπως είπε ο Jobs στο All Things D, πριν από μόλις 10 χρόνια η Apple ήταν κοντά στο χείλος του θανάτου. Είχε 150 εκατομμύρια δολάρια στην τράπεζα, και η μετοχή της διαπραγματεύονταν για λίγα δολάρια.
Ο Jobs θα μπορούσε να έχει επικεντρωθεί σε βραχυπρόθεσμες λύσεις. Αντ΄ αυτού, επικεντρώνεται στην ανάπτυξη μιας κουλτούρας υψηλής απόδοσης με το να κάνει τρία πράγματα καλά.
1. Επανεστίαση της στρατηγικής της σε ένα πράγμα. Αυτό σήμαινε ότι σκότωσε ακόμα και καλά πράγματα. Ήμουν επικεφαλής του management διακομιστών καναλιών στην Apple όταν ο Jobs επέστρεψε στην εταιρεία το 1997, και ήμουν εκεί όταν πήρε την απόφαση να σταματήσει δραστηριότητες που δημιουργούσαν έσοδα (συμπεριλαμβανομένου του τμήματός μου), διότι δεν ταίριαζαν με το όραμά του για την εταιρεία. Μερικοί άνθρωποι σκέφτηκαν ότι ήταν τρελός. Ήταν όμως εξαιρετικά σαφής, και με αυτόν τον τρόπο, εξάλειψε πολλές επιλογές για να έχει μία συνεκτική στρατηγική στο δρόμο του προς την κορυφή.
2. Έχει καταργήσει την παθητική επιθετικότητα και ενθάρρυνε τη συζήτηση όταν οι νέες ιδέες σχηματοποιούνταν. Όταν επεξεργάζεστε δύσκολα προβλήματα μαζί με ιδιαίτερα έξυπνα άτομα, θα υπάρξουν διαφωνίες. Αλλά είναι μέσα από την ένταση της δημιουργικής σύγκρουσης που θα γεννηθούν νέες ιδέες, θα διερευνηθούν νέες σκοπιές και θα μετριαστούν οι κίνδυνοι. Η συλλογική σκέψη σημαίνει πως ασχολείσαι με τις συγκρούσεις στην αρχή, αντί να πρέπει να καταπολεμήσεις μια παθητική επιθετικότητα.
3. Έδειξε ένα διεπιστημονικό όραμα για το πώς η εταιρεία θα επιτύχει. Αυτή η ολιστική θεώρηση σημαίνει ότι υπάρχει συνοχή σε όλη την εταιρεία, από την ιδέα, στο προϊόν και τις πωλήσεις. Για παράδειγμα, η λιανική στρατηγική θα μπορούσε να είναι ένα ξεχωριστό τμήμα αλλά η Apple έχει κάνει το λιανικό της τμήμα κομμάτι της συνολικής υπόσχεσής της για ευκολία χρήσης.
Κανένα από αυτά τα τρία πράγματα δεν είναι εύκολο. Θα ήταν εύκολο να μετράει κανείς μόνο τα έσοδα, και να επιτρέψει σε μερικούς ανθρώπους να παραμείνουν ακόμα κι αν διάβρωναν την κουλτούρα ή να επιτρέψει στα διάφορα τμήματα της επιχείρησης να ενεργούν αυτόνομα. Αυτό δε συμβαίνει με το management της Apple. Τα στελέχη της πιστεύουν ότι, όταν η εταιρεία κερδίζει, κερδίζουν όλοι. Αυτή η πίστη βρίσκεται πίσω από τη συμπεριφορά και τους συμβιβασμούς που είναι αναγκαία για την επίτευξη της επιτυχίας. Γι΄ αυτό ο Jobs έχει κερδίσει το σεβασμό των συναδέλφων του. Έχει αναδημιουργήσει μια κουλτούρα στην οποία η εταιρεία χρησιμοποιεί τα καλύτερα στοιχεία μιας νεοσύστατης.
Η σειρά σας
Τελικά, οι άνθρωποι δημιουργούν την κουλτούρα της εταιρείας. Και η εταιρική κουλτούρα τελικά διαχωρίζει τους κερδισμένους από το σωρό. Μέσω της κουλτούρας, οι ηγέτες μπορούν να ανεβάσουν το επίπεδο της καινοτομίας, να είναι ανταγωνιστικοί, και να προσελκύσουν τους καλύτερους εργαζόμενους. Ή όχι.
Εδώ τίθεται μια ερώτηση που πρέπει να κάνετε στον εαυτό σας: Θα κάνατε ποτέ κάτι παρόμοιο; Αν όχι, σκεφτείτε τον Steve Jobs και όλα αυτά που έχει επιτύχει στην Apple, και κάντε ό,τι πρέπει να κάνετε.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου